Industria transporturilor rutiere este de peste 5 ani de zile primul contributor la exportul de servicii al României. Dacă România este a 13-a economie în UE, piața transporturilor rutiere se află pe locul 7 , iar la cross trade și cabotaj România se află pe locul 3 după Polonia și Lituania, deși în Polonia sunt 110.000 șoferi non-UE, în Lituania sunt 67.000 șoferi non-UE și în Romania doar 350 de șoferi.
Problematica legată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) sau care poate necesita sprijinul MTI:
- reluarea schemei de restituire parțială a accizei pentru operatorii de transport rutier, având în vedere valoarea actuala accizei la motorină în comparație valoarea minimă europeană - istoric vorbind acest mecanism a fost mereu activat atunci când au fost majorări ale accizei de la 330 euro la 400 euro per 1000 litri motorină
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele interne UE - în colaborare cu MAI
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele externe UE - în colaborare cu AVR și MAI - inclusiv prin puncte dedicate de trecere pentru camioanele procesate vamal (TIR/Tranzit) și pentru cele goale
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele interne UE - prin alocarea personalului corespunzător, culoare dedicate pentru vehicule goale și pentru vehicule UE.
- coresponsabilizarea și sancționarea expeditorilor - pentru depășirea greutății si dimensiunii maxime admise - inclusiv pentru protejarea infrastructurii
- eliminarea raportării șoferilor pe site-ul ARR și unificarea bazelor de date cu REVISAL.
- reducerea tarifelor AST
- reducerea taxelor pentru emiterea documentului AST
- scoaterea din uz a cântarelor neconforme de la frontiere potrivit BRML
- utilizarea e-CMR
- eliberarea copiilor conforme pe loc sau în termen de 1 zi
- despăgubirea CMR pe național identic conform convenției CMR
- extinderea funcționalității eAST
- eliminarea atestatului de agabaritic - unic în România, inexistent în alte țări UE - MTI/MAI
- eliminarea examenului medical și psihologic la managerul de transport, având în vedere că nu are obligația deținerii unui permis de conducere (nici B)
- eliminarea discriminării între controlul transporturilor internaționale cântărite 100% la frontiere și controlul transporturilor naționale aleatoriu.
- facilitarea accesului șoferilor non-rezidenți în România - permiterea accesului la școală și examen atestat înainte de a obține confirmarea MAI pentru recunoașterea permisului, având în vedere că șoferul nu poate profesa fără deținerea tuturor documentelor necesare - permis, atestat.
- modificarea Ordinului 1214/2015 - formarea inițială pentru șoferi non-UE - pentru că nu permit recrutarea și a șoferilor de după septembrie 2009 pentru transport marfă
- examen psihologic la șoferi, același ca la CFR - 3 ani/5 ani pe grupe de vârstă
- RCA - Realizarea unui RCA ieftin de baza și cu opțiuni cotate separat pentru decontare directă, mașină la schimb pentru autoturisme/despăgubire pentru lipsa de utilizare pentru autovehiculele comerciale, etc
- introducerea unei scheme de stimulare a achiziției de autovehicule comerciale verzi
- aplicarea costului de referință în transporturile rutiere naționale - în mod similar cu practica din Franța instituită prin intermediul CNR.FR
- clarificarea GPS pentru Sistemul RO e-Transport
- menținerea și la internațional doar a mărfurilor cu risc fiscal ridicat
- corelarea Ordinului de control ISCTR 995 cu noile prevederi din HG 1317/2023