Conform studiului UNTRR - “Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030”:
Comerț exterior. Evoluții și prognoze, 2018 - 2030
...comerțul exterior cu produse
În anul 2023 exporturile de bunuri și produse vor ajunge la aprox 94 mld € (+3% an/an), iar importurile vor scădea cu 3% față de 2022 până la aproape 122 mld €. În perioada analizată, 2018 – 2023, exporturile au înregistrat o creștere medie compusă anuală (CAGR) de 6,9%, în timp ce importurile au avut o creștere de 8%, aproape dublând-se deficitul de la 15 mld € la 28 mld €. Produsele rezultate din industria prelucrătoare dețin aproape 90% din totalul exporturilor și 92% din totalul importurilor
Valoarea exporturilor către ţările UE au o pondere de 72% în total exporturi, principalele țări partenere fiind Germania (20% din total exporturi), Italia (10%), Ungaria (7,4%), Franţa (6,0%), Bulgaria (3,9%), Polonia (3,8%), Olanda (3,5%) și Spania (3,1%).
Valoarea importurilor provenind din ţările UE au o pondere de 71% în total importuri, principalele țări de proveninență fiind Germania (18% din total importuri), Italia (8%), Bulgaria (7,0%), Ungaria (6,5%), Polonia (5,9%), Olanda (4,0%), Franţa (3,9%) și Austria (3,2%).
Principalul partener non-UE al României este Turcia, atât pentru exporturi cât și pentru importuri.
Exporturile de mijloace de transport rutier (auto și componente), reprezentând 20,6% din totalul exporturilor în 2023, s-au situat pe primul loc înregistrând o creştere cu aproape 14% comparativ cu 2022. În perioada analizată, acest sector a avut o creștere medie anuală de 3%.
Gama de produse „mașini și echipamente electrice”, pe locul doi și având o pondere de 14,8% în total exporturi, a înregistrat o creștere medie de 10%/an în perioada analizată.
În privința importurilor, cea mai mare valoare a avut-o tot categoria mijloace de transport rutier (auto și componente), reprezentând 11,7% din totalul importurilor și o creștere medie anuală de 7%.
...perspective
Până în anul 2030, atât exporturile cat si importurile vor creste cu peste 4% / an, dar importurile vor avea un ritm mai scăzut decât exporturile. Soldul balanței comerciale s-a diminuat numai în anul 2023, dar pe termen mediu și lung România va rămâne o țară importatoare pentru că industria prelucrătoare nu este suficient de dezvoltată pentru a livra produse cu valoare adaugată mare pe piața europeană.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a publicat analiza „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”. Studiul UNTRR oferă o perspectivă profundă asupra evoluției și tendințelor sectorului transporturilor rutiere din România, urmărind evoluțiile, tendințele și impactul influențelor în piață. Raportul evidențiază creșterea cererii de servicii de transport rutier în România, subliniind rolul crucial al acestui sector în comerțul intern și internațional.
Analiza este axată pe patru componente majore:
- evoluții și previziuni macroeconomice și importanța transporturilor rutiere în economie,
- evoluții și prognoze ale pieței transporturilor rutiere și relevanța acesteia în sectorul transporturilor și logisticii,
- analiza factorilor de influență ai pieței transporturilor rutiere (de pildă, costuri, reglementări, bune practici, digitalizare, decarbonizare, Schengen),
- piața din România în context european.
Pentru mai multe informații: https://piata-transporturilor.ro/