Comisia Europeană a adoptat programul său de lucru pentru 2024, care pune accent pe simplificarea normelor pentru cetățenii și întreprinderile din întreaga Uniune Europeană, reducerea birocrației, decarbonizare și digitalizare, precum și pe deficitul de forță de muncă și de competențe.
Programul de lucru reflectă realizările din ultimii patru ani, prezintă noile propuneri ale Comisiei pentru lunile următoare, precum și inițiative semnificative menite să reducă birocrația. Este o urmare a angajamentului președintei von der Leyen de a reduce cerințele de raportare cu 25 %, în conformitate cu strategia CE de stimulare a competitivității pe termen lung a UE și de a ajuta IMM-urile.
O mai bună legiferare și reducerea sarcinii administrative și a birocrației
Strategia Comisiei Europene privind competitivitatea pe termen lung a stabilit obiectivul de reducere cu 25 % a poverii administrative asociate cerințelor de raportare, fără afectarea obiectivelor de politică ale inițiativelor în cauză. Pentru a atinge acest obiectiv, Comisia a încercat să simplifice cerințele de raportare, de exemplu prin reformarea Codului vamal al Uniunii, care va genera economii de aproximativ 2 miliarde EUR pentru comercianți.
Printre exemplele de propuneri de simplificare se numără amânarea termenului-limită pentru adoptarea standardelor europene sectoriale de raportare privind durabilitatea (Directiva privind raportarea de către întreprinderi de informații privind durabilitatea).
Respectarea angajamentelor asumate - Pactul verde european, digitalizare și deficitul de forță de muncă
Comisia va continua să pună în aplicare Pactul verde european, asigurându-se că tranziția verde este echitabilă, inteligentă și incluzivă. Pentru aceasta, va purta dialoguri cu cetățenii și cu industria și va iniția activități pregătitoare menite să sprijine cetățenii vulnerabili și întreprinderile vulnerabile în tranziție, inclusiv cu ajutorul Fondului social pentru climă.
Pentru a pregăti în continuare trecerea Europei în era digitală, Comisia va adopta inițiative privind punerea capacității supercalculatoarelor la dispoziția întreprinderilor nou-înființate din domeniul IA și va propune o legislație spațială europeană.
Economia UE a dat dovadă de reziliență în fața unei serii de crize fără precedent. În 2024, Comisia se va concentra asupra provocărilor legate de deficitul de forță de muncă și de competențe, de educație, dialogul social, inflație și de facilitarea desfășurării de activități economice.
Sprijinul acordat Ucrainei în contextul războiului de agresiune al Rusiei va rămâne o prioritate pe agenda CE în 2024, la fel ca parteneriatul reciproc avantajos cu Africa, agenda CE privind comerțul echitabil și dezvoltarea capabilităților de apărare ale statelor membre. Comisia va consolida cooperarea în vederea combaterii introducerii ilegale de migranți și va lua măsuri legate de reformele și de revizuirile politicilor premergătoare unor eventuale extinderi, pentru a vedea cum ar putea funcționa o Uniune mai mare.
Principalele dosare legislative relevante pentru transportul rutier aflate pe agenda CE în 2024:
- Propunere de modificare a Directivei 96/53/CE de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional
- Propunere de REGULAMENT privind contabilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de serviciile de transport
- Propunere de REGULAMENT privind omologarea de tip a autovehiculelor și a motoarelor, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, în ceea ce privește emisiile și durabilitatea bateriilor (Euro 7) și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009
- Propunere de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1242 în ceea ce privește consolidarea standardelor de performanță privind emisiile de CO₂ pentru vehiculele grele noi și integrarea obligațiilor de raportare
- Revizuirea Directivei 92/106/CEE privind transportul combinat de mărfuri între statele membre
- Propunere de REGULAMENT privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1153 și a Regulamentului (UE) nr. 913/2010 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
- Propunerea de modificare a Regulamentului 165/2014 privind tahografele în transportul rutier, vizând înlocuirea raportului anual privind instalatorii și atelierele de tahografe prin publicarea pe site-ul web a actualizărilor necesare, după caz;
- Modificarea Directivei 2009/33/CE privind promovarea vehiculelor de transport rutier curate în sprijinul mobilității cu emisii scăzute - propunerea vizează reducerea frecvenței de raportare în temeiul directivei privind vehiculele curate achiziționate pentru a sprijini utilizarea mobilității cu emisii scăzute;
- Propunere de REGULAMENT privind cerințele de circularitate pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea vehiculelor scoase din uz, de modificare a Regulamentelor (UE) 2018/858 și 2019/1020 și de abrogare a Directivelor 2000/53/CE și 2005/64/CE
- Modificarea Directivei 2022/1999 privind procedurile uniforme de verificare a transportului rutier de mărfuri periculoase - propunerea vizează eliminarea raportării opționale privind volumul total de mărfuri periculoase transportate rutier în statele membre;
- Propunerea de modificare a Directivei (UE) 2015/413 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind infracțiunile rutiere legate de siguranța rutieră
- Propunere de Directivă privind efectul la nivelul Uniunii al anumitor decăderi din dreptul de a conduce autovehicule - inițiativa vizează încălcările normelor de circulație rutieră care contribuie cel mai mult la accidentele rutiere și la decesele cauzate de acestea, și anume: excesul de viteză; conducerea sub influența alcoolului; conducerea sub influența drogurilor și cauzarea decesului sau a vătămării corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.
- Propunere de DIRECTIVA privind permisele de conducere, de modificare a Directivei (UE) 2022/2561 a Parlamentului European si a Consiliului, Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European si al Consiliului si de abrogare Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului și Regulamentul (UE) nr. 383/2012 al Comisiei
- Propunere de DIRECTIVA privind statutul resortisanților țărilor terțe care sunt rezidenți pe termen lung (reformare)
- Propunere de DIRECTIVĂ privind o procedură unică de solicitare a unui permis unic pentru resortisanții țărilor terțe în vederea șederii și ocupării unui loc de muncă pe teritoriul statelor membre și un set comun de drepturi pentru lucrătorii din țările terțe cu ședere legală pe teritoriul unui stat membru (reformare)
- Propunere de REGULAMENT de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime privind pauzele minime și perioadele minime de repaus zilnic și săptămânal în sectorul transportului ocazional de călători
- Propunere de DIRECTIVĂ privind îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru lucrul pe platforme
Pentru mai multe informații: [email protected]