Conform studiului UNTRR - “Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030”: Previzionarea pieței pe tipuri de transport și pe rute, volum și valoare, 2024 - 2030, factorii cheie ce vor influența piața sunt:
- creșterea economică a României, susținută de fondurile europene, va stimula cererea pentru transportul rutier de mărfuri, în special la nivel național, dar după depășirea actualei crize inflaționiste, respectiv începând cu anul 2025
- dezvoltarea comerțului electronic și a extinderii lanțurilor de aprovizionare prin dezvoltarea de noi spații Până în anul 2030 stocul spațiilor logistice și industrial moderne va crește cu 41%, de la 7 mil mp în 2023 la 10 mil mp, adică într-un ritm anul de aprox 400.000 mp
- investițiile străine directe realizate până în prezent și cele ce se vor urma (ex Nokian) vor contribui la creșterea industriei prelucrătoare și implicit necesită o cerere suplimentară de servicii de logistică și transport. România ar trebui să beneficieze mai mult de tendința de "nearshoring" (mutarea facilităților de producție din țări îndepărtate în țări mai apropiate de activitățile centrale ale unei De exemplu, companiile europene transferă centrele lor de producție din Asia în țări mai apropiate de Europa)
- dezvoltarea infrastructurii rutiere, în special construcția de autostrăzi, va îmbunătăți eficiența și capacitatea transportului rutier național și acces mai rapid la rute internaționale
- transportul de materiale de construcții ar trebui să fie, de asemenea, în creștere, datorită investițiilor în infrastructură
- intrarea României în Schengen va înlesni traversarea frontierei cu Ungaria și Bulgaria. În prezent transportatorii din România înregistrează pierde anuale de 2,4 mld € din cauza timpilor de așteptare de la punctele vamale, adică 15% din total piață
- constrângerile Pachetului Mobilitate-1 vor influența în continuare activitățile de cross-trade și cabotaj ale transportatorilor din România, cu siguranță aceste două segmente vor scădea sau în cel mai optimist caz vor stagna la nivelul actual
- presiunile pentru reducerea emisiilor de carbon (decarbonizarea) și implementarea practicilor de transport sustenabil vor conduce la schimbări în modul de operare al transportului rutier de mărfuri. Totodată, tranziția verde va veni cu costuri suplimentare din partea transportatorilor, ceea ce s-ar traduce prin creșterea tarifelor de transport. În plus, introducerea taxei CO2 în Europa va duce la o majorare cu 7-8% costurilor de transport doar din această măsură.
- aplicarea taxei de drum în funcție de distanța parcursă a vehiculelor de marfă va aduce o mărire cu 10% a costurilor doar din această măsură, care probabil se va aplica începând cu 2026
- investițiile în tehnologii noi, inteligență artificială, digitalizarea activităților și sisteme de gestionare a flotei va crește eficiența și reduce costurile operaționale, dar eforturile investiționale trebuie să fie consistente
- criza șoferilor profesioniști s-a mai temperat în ultimul an pentru că a scăzut activitatea de transport, dar va rămâne și în viitor o mare provocare pentru firme. Estimările diverselor surse indică un deficit între 20.000 și 45.000 de șoferi profesioniști în România. În plus, migrația șoferilor români către alte țări dezvoltate din Europa de Vest continuă, chiar dacă într-un ritm mai lent decât în trecut
- în ceea ce privește prețurile, estimăm că acestea vor avea aceeași dinamică medie anuală ca până acum, respectiv o creștere de 6-7%/an. Prețurile vor crește ca urmare a investițiilor pe care le vor face firmele în procesul de tranziție verde, creșterea costurilor cu forța de muncă și creșterea costurilor cu combustibilul, chiar dacă acesta va continua să fluctueze
- dezvoltarea transportului feroviar sau fluvial de mărfuri poate influența piața transportului rutier, în funcție de costuri, eficiență și eventuale constrângeri de mediu
- evenimente neprevăzute precum pandemii și conflicte armate pot avea un impact semnificativ asupra cererii de transport rutier și asupra lanțurilor de aprovizionare.
Pe baza acestor factori, tendința generală ar putea fi spre o creștere moderată a pieței, cu îmbunătățiri în eficiență și durabilitate, dar și cu provocări legate de reglementări și inovații tehnologice.
În perioada 2023 - 2030 piața transportului rutier de marfă va crește cu 1% / an, in milioane tone-km, si cu 8% / an, in valoare. Principala piață în creștere va fi transportul național (+4%/an în volum și +11%/an în valoare), iar în transportul internați onal- bilateral costurile vor crește pe fondul aplicării noile taxe CO2 . În anii următori, cabotajul va avea o scădere abruptă, de 9% / an în volum, iar cross-trade-ul va scădea cu 5%/an. Operarea transportatorilor din România pe aceste rute va deveni tot mai costisitoare și va deveni ne-profitabilă, mai ales în această perioadă când este un excedent de capacitate de transport în Europa.
Am luat în calcul în special tendințele transportului specializat de mărfuri, întrucât este greu de estimat care vor fi strat egiile adoptate de firmele nespecializate în transport (firmele de logistică și casele de expediții). Acestea ar putea sa aleagă în tre externalizarea și internalizarea serviciilor de transport, în funcție de beneficiile pe care le-ar putea avea. Mai degrabă, este posibil ca firmele de logistică să externalizeze serviciile de transport. În orice caz, transportul simplu va rămâne doar la nivelul firmelor foarte mici, iar firmele mai mari care au numai activitate de transport ar trebui să găsească soluții de diversificare a acti vității. În ultimii 6 ani, numărul firmelor mari și foarte mari a scăzut considerabil, în timp ce numărul microîntreprinderilor din acest sector s-a dublat.
Scenariul de previzionare poate fi influențat de evoluția cursului de schimb, evoluția piețelor țintă, prețul petrolului și al combustibililor, dar trendul nu va fi semnificativ diferit pe termen mediu și lung.
În valoare, piața transporturilor rutiere de mărfuri va ajunge la aproape 30 mld € la orizontul anului 2030, cu o creștere medie anuală de 8,3% în următorii 7 ani. Componenta de volum în această evoluție va fi de doar 0,8%/an, iar componenta de preț va f i de 7-7,5%/an.
Piața națională va crește cu 11%/an, fiind principalul motor de creștere al pieței, urmată de activitatea de internațional bilateral (export). Ponderea cross-trade-ul în total piață va scădea de la 26,8% în 2023 la 20,3% în 2030, iar cabotajul va scădea de la 5,5% la 3,2% în aceeași perioadă.
Transportul rutier de mărfuri | pe rute | 2023 – 2030
Pentru mai multe informații: https://www.untrr.ro/ro/principalul-partener-non-ue-al-romaniei-este-turcia.html
[email protected]