Scăderea prețurilor transportului rutier de marfă în Europa în trimestrul III 2024 evidențiază fragilitatea economiei europene. După o creștere promițătoare a tarifelor spot în T2, T3 a adus un recul, cu o scădere a indicelui Upply al ratelor de transport rutier la vedere la 122,4 puncte, cu 4,4 puncte mai puțin față de T2 și cu 6,1. puncte sub nivelul de anul 2023. Tarifele contractuale au rămas relativ stabile trimestriale, dar s-au redus cu 2,2 puncte de la an la an.
Dificultăți de transferare a creșterilor de costuri
Deși prețurile motorinei au scăzut semnificativ, atingând 1,50 EUR/L la finalul lui septembrie, alte costuri operaționale au continuat să crească, menținând presiunea asupra transportatorilor.
Această bază de costuri, puternic marcată de doi ani de inflație, împiedică scăderea prețurilor la nivelul din 2021, deoarece transportatorii trebuie să-și acopere cheltuielile în creștere (salarii, taxe de drum,etc). Dar evoluțiile din trimestrul al treilea arată că companiilor de transport le este din ce în ce mai greu să transfere creșterile.
Sursa conținutului: Supply - NB: Estimările noastre de preț se bazează pe tranzacțiile reale. Prin urmare, indexul poate face obiectul unor revizuiri pe măsură ce noi date sunt încorporate în baza de date Upply.
O economie europeană în dificultate
Pentru al șaselea trimestru consecutiv, indicele prețurilor spot a rămas sub indicele prețurilor contractuale, reflectând cererea slabă. Economia europeană se luptă în prezent. Producția din zona euro nu merge bine, cu scăderi persistente ale activității de producție. Indicele PMI din zona euro a scăzut la 45 în septembrie 2024, una dintre cele mai scăzute valori ale anului. Acest lucru se explică în special prin dificultățile din Germania, care a înregistrat o scădere și mai puternică a indicelui PMI al producției, până la 40,6. Puterea producției europene s-a stricat. Unele regiuni, cum ar fi Polonia, au dat semne de redresare cu o creștere a noilor comenzi, dar perspectivele industriale generale rămân sumbre.
Tendința este mai favorabilă din punct de vedere al consumului. Dar gospodăriile europene sunt încă precaute și, ca atare, nu este suficient pentru a pune din nou economia europeană în mișcare. „Creșterea ocupării forței de muncă și recuperarea salariilor reale au continuat să susțină veniturile disponibile, dar consumul gospodăriilor a fost limitat. Un cost al vieții persistent ridicat și o incertitudine crescută, rezultată din expunerea repetată la șocuri extreme, agravate de stimulente financiare pentru economisirea într-un mediu cu dobândă ridicată. , au determinat gospodăriile să economisească o parte din ce în ce mai mare din venitul lor”, subliniază Comisia Europeană în prognoza sa economică de toamnă publicată pe 15 noiembrie. Investițiile au cunoscut, de asemenea, „o dezvoltare dezamăgitoare, marcată de o contracție profundă și generală în majoritatea statelor membre și a claselor de active în prima jumătate a anului 2024”, a adăugat Comisia.
Această situație are un impact asupra cererii de servicii de transport. „Sectorul transportului rutier de marfă trece printr-o perioadă de turbulențe marcată de un nivel semnificativ de eșecuri în afaceri. Chiar dacă este încetinit de costurile mari de exploatare, care continuă să crească, presiunea descendentă asupra tarifelor de marfă ar putea continua și în următoarele luni. în timp ce așteptăm o posibilă redresare a economiei europene”, spune Thomas Larrieu, CEO al Upply.
Conform previziunilor economice de toamnă ale Comisiei Europene , publicate pe 15 noiembrie, PIB-ul este de așteptat să crească cu 0,9% în Uniunea Europeană și cu 0,8% în zona euro în 2024. Aceasta este cu 0,1 puncte procentuale mai mică decât prognoza de primăvară pentru UE. , în timp ce acesta rămâne neschimbat pentru zona euro. Revenirea ar trebui să fie mai semnificativă în 2025 . „Activitatea economică este de așteptat să accelereze la 1,5% în UE și 1,3% în zona euro în 2025 și la 1,8% în UE și 1,6% în zona euro în 2026”, potrivit prognozei de toamnă.
Inflația totală din zona euro este de așteptat să scadă cu mai mult de jumătate în 2024, de la 5,4% în 2023 la 2,4%, înainte de a scădea mai treptat la 2,1% în 2025 și 1,9% în 2026. În UE, este de așteptat procesul de dezinflație. să fie și mai accentuată în 2024, inflația generală revenind la 2,6%, față de 6,4% în 2023 și continuă să scadă până la 2,4% în 2025 și 2,0% în 2026.
Sursă: www.upply.com
[email protected]