Transporturile de mărfuri pe Coridorului de Mijloc și a rutelor de-a lungul țărmului sudic al Mării Negre, între Caucaz și Europa, au crescut considerabil în ultimii ani, punând presiune pe frontierele deja aglomerate, afectând operațiunile rutiere transfrontaliere.
Președintele IRU, Radu Dinescu, și Secretarul General IRU, Umberto de Pretto, au prezentat pașii cheie pentru optimizarea comerțului în țările din Regiunea Economică a Mării Negre (BSEC) în cadrul Adunării Generale BSEC-URTA, găzduită de Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Azerbaidjan (ABADA).
Anul acesta, ABADA a împlinit 30 de ani de la înființare. Cu această ocazie, Președintele IRU, Radu Dinescu, a declarat: „Coridorul de Mijloc este într-un continuu progres. În 2022, tranzitul prin Coridorul de Mijloc a crescut cu 150% față de 2021. Din decembrie 2022 până în ianuarie 2023, cifra de afaceri a containerelor din Bazinul Caspic a înregistrat o creștere de 5,5 ori. Deși aceasta este o veste excelentă pentru conectivitatea globală și prosperitatea regională, avem responsabilitatea de a ne asigura că mărfurile circulă eficient și sigur. Operatorii de transport și șoferii suferă la frontiere din cauza timpilor mari de așteptare și a costurilor suplimentare.”
„Țările din regiunea BSEC joacă un rol crucial în eficientizarea Coridorului de Mijloc. Apreciem toate eforturile BSEC-URTA de a fluidiza traficul rutier la trecerea frontierelor. Trebuie să continuăm să acționăm împreună pentru a face față volumelor de marfă în continuă creștere”, a adăugat Radu Dinescu.
În timp ce a evidențiat soluții și abordări pentru îmbunătățirea transportului de-a lungul Coridorului de Mijloc, Președintele IRU a evidențiat și importanța digitalizării: „Împreună cu UNECE, lucrăm la accelerarea implementării eTIR în regiune, care ar trebui să fie însoțită de e-CMR, e-Vize și e-Autorizații. Toate oferă beneficii semnificative și capacitatea de a optimiza operațiunile de transport”.
„În încheiere, doresc să subliniez că Azerbaidjan, Bulgaria și Grecia încă nu fac parte din sistemul de autorizații BSEC. Încurajez aceste țări să se alăture sistemului și să profite de tot ceea ce are de oferit”, a adăugat Radu Dinescu.
Pe baza succesului din ce în ce mai mare al sistemului, care a fost creat în urmă cu 10 ani, IRU și BSEC-URTA pledează în continuare pentru creșterea numărului de autorizații și extinderea acoperirii sale geografice.
Portul Alat
Adunarea Generală a BSEC-URTA s-a încheiat cu o vizită la portul Alat din Baku, situat la intersecția noului Drum al Mătăsii și a celor mai importante coridoare de transport. În timpul vizitei, șeful de operațiuni al portului, Eugene Seah, a prezentat câteva inovații care maximizează eficiența și sustenabilitatea portului.
![](https://www.untrr.ro/media/wysiwyg/Port_ALAT.png)