Conform Studiului UNTRR, „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”: transportatorii polonezii sunt pe locul 1, la transport cross-trade și cabotaj în UE
Cotele de piață, conform Studiului UNTRR, “Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030 https://www.untrr.ro/ro/pia-a-transporturilor-rutiere-din-romania.html
La nivelul anului 2022, Polonia în transportul internațional bilateral deținea o cotă de 29,3%, 38% la cross-trade și 43,4% la cabotaj. Industria poloneză este puternic sprijinită de stat și orice solicitare a transportatorilor este rezolvată de Ministerul de resort.
Polonia a deschis piața muncii de ani de zile și transportatorii au angajat peste 110.000 șoferi din țări terțe, România la nivelul lunii septembrie 2024 avea angajați doar 578 șoferi străini. Din cei 578 de șoferi din țări terțe, 232 sunt din Moldova, 162 din Turcia, 92 din Ucraina și 92 din alte țări terțe.
Când a venit vorba despre retro-echipare piața din Polonia s-a echilibrat rapid și tahograful V2G2 cu toate dispozitivele, montare și inspecție costă aprox. 3.500 -4.500 zloți în funcție de tipul și marca vehiculului. Ceea ce înseamnă aprox. 880-1.050 euro.
În Polonia sunt câțiva reprezentanți ai producătorilor de tahografe și zeci de ateliere care instalează și inspectează tahografele creând o piață concurențială corectă.
Pentru lista atelierelor autorizate din Polonia să monteze, repare și să inspecteze tahografe aici,
Transportatorii polonezi pot cumpăra un tahograf inteligent G2V2 de oriunde din Europa și îl pot instala la orice atelier autorizat și tarifele sunt între 1.200-1.250 pln net. In acest preț este inclusă și calibrarea tahografului 599 pln.
În România poți cumpăra tahograful de oriunde din UE, însă dacă îl instalezi la un atelier autorizat RAR, atelierul trebuie să trimită dispozitul la reprezentantul producătorului. Reprezentantul producătorului din România contra unei sume de bani (aprox. 100 euro) emite un certificat de conformitate și îl trimite împreună cu dispozitivul la atelier.
În general coletul cu tahograful se reîntoarce la atelier intact, nedesfăcut. Dar pentru că legislația națională permite acest lucru, reprezentantul producătorului profită și mai face niște bani suplimentari. De pierdut are doar transportatorul român care plătește prețul unei hârtii absolut inutile, având în vedere că tahografele sunt omologate UE și provin doar de la cei 2 producători autorizați UE.
Trebuie spus că asupra tahografelor inteligente nu se mai poate intervenii. În cazul în care a fost desfăcută carcasa acesta nu se mai poate instala pe vehicul.
Dacă polonezii sunt pe locul 1, la transport rutier de marfă cross-trade și cabotaj, transportatorii români sunt pe locul 3 și nu se bucură de același sprijin guvernamental.
În 2022, transportatorii români aveau cotă de piață de 6,4% la transportul bilateral, 8,2% la cross-trade și 5,7 la cabotaj.
Când ne uităm în schimb la costurile transportatorilor aici problema se schimbă și transportatorii români sunt pe locul 1, înaintea polonezilor.
La polonezi și finanțarea și motorina și prețul tahografelor sunt mai mici ca la noi.
Românii plătesc pentru un tahograf V2G2 cu toate dispozitivele aferente, montare și inspecție minim 1.100 euro (fără TVA) si ajunge până la 2.000 euro.
De ce în România sunt prețurile mari la tahografe? Atelierele umflă prețul? Profită de situație și vor un profit mai mare?
Răspunsul este unul singur, lipsa Concurenței. În România, fiecare din cei 2 producători au câte un singur reprezentant.
Mai multe ateliere de montare a tahografelor au arătat facturile cu care achiziționează aparatele tahograf de la reprezentanții producător, prețul unui dispozitiv complet cu antenă și senzor este în jur de 1000 euro. Peste acest cost, atelierele fac oferta de piață.
Multe ateliere din România îndeamnă firmele de transport să se adreseze reprezentanțiilor producatorilor de camion pentru instalare, pentru că aceștia au tarife mult mai mici. Este și normal pentru că la producătorii de vehicule vorbim de cantități mari și alte prețuri direct de la producători. Reprezentanții producătorilor de camioane nu au nevoie de certificate de conformitate de la reprezentanții naționali ai producătorilor de tahografe.
În data de 17 octombrie 2024, conform Buletinului săptămânal al petrolului motorina la polonezi era mai ieftină ca în România.
in EUR |
Euro-super 95 (I) |
Gas oil automobile Automotive gas oil Dieselkraftstoff (I) |
Gas oil de chauffage Heating gas oil Heizöl (II) |
Fuel oil - Schweres Heizöl (III) Soufre |
Fuel oil -Schweres Heizöl (III) Soufre > 1% Sulphur > 1% Schwefel > 1% |
GPL pour moteur LPG motor fuel |
on: 14/10/2024 per - |
1000 l |
1000 l |
1000 l |
t |
t |
1000 l |
Austria |
1,514.00 |
1,527.00 |
1,108.79 |
784.50 |
|
|
Belgium |
1,585.34 |
1,671.44 |
835.00 |
471.29 |
|
872.00 |
Bulgaria |
1,248.13 |
1,228.96 |
|
|
|
596.12 |
Croatia |
1,498.00 |
1,497.00 |
865.00 |
729.60 |
|
831.00 |
Cyprus |
1,379.05 |
1,442.23 |
1,029.53 |
864.69 |
|
|
Czechia |
1,405.73 |
1,353.13 |
892.97 |
|
|
675.26 |
Denmark |
1,954.08 |
1,651.19 |
1,741.25 |
1,443.94 |
|
|
Estonia |
1,568.00 |
1,437.00 |
1,071.00 |
|
|
688.00 |
Finland |
1,808.00 |
1,731.00 |
1,385.00 |
|
|
|
France |
1,750.53 |
1,623.14 |
1,173.24 |
704.57 |
|
986.62 |
Germany |
1,736.00 |
1,582.00 |
1,026.30 |
|
|
986.76 |
Greece |
1,786.00 |
1,552.00 |
|
667.83 |
|
|
Hungary |
1,493.32 |
1,522.56 |
1,522.56 |
761.02 |
|
907.03 |
Ireland |
1,685.50 |
1,616.60 |
993.50 |
986.11 |
|
|
Italy |
1,757.47 |
1,639.97 |
1,422.23 |
641.45 |
|
726.23 |
Latvia |
1,529.60 |
1,502.40 |
1,027.28 |
|
|
778.50 |
Lithuania |
1,375.67 |
1,368.12 |
857.36 |
|
338.80 |
673.08 |
Luxembourg |
1,504.00 |
1,426.00 |
882.00 |
|
|
766.00 |
Malta |
1,340.00 |
1,210.00 |
1,000.00 |
|
|
|
Netherlands |
1,911.00 |
1,656.00 |
|
|
|
799.00 |
Poland |
1,397.73 |
1,413.45 |
1,039.23 |
633.95 |
573.94 |
683.21 |
Portugal |
1,707.00 |
1,583.00 |
1,596.00 |
1,012.69 |
|
880.00 |
Romania |
1,422.92 |
1,427.54 |
897.48 |
656.50 |
|
697.93 |
Slovakia |
1,495.00 |
1,420.00 |
|
686.43 |
679.79 |
739.00 |
Slovenia |
1,470.85 |
1,509.96 |
1,137.82 |
|
|
941.93 |
Spain |
1,495.45 |
1,383.79 |
921.71 |
605.38 |
|
944.55 |
Sweden |
1,526.97 |
1,535.32 |
1,217.22 |
942.98 |
|
|
CE/EC/EG EUR27_2020 (IV) Moyenne pondérée Weighted average Gewichteter Durchschnitt |
1,645.05 |
1,536.20 |
1,065.54 |
732.46 |
573.01 |
721.41 |
CE/EC/EG Euro Area 20 (V) Moyenne pondérée Weighted average Gewichteter Durchschnitt |
1,696.08 |
1,561.78 |
1,054.37 |
700.50 |
565.84 |
773.87 |
https://energy.ec.europa.eu/ |
|
|
|
|
|
|
Pentru mai multe informații: https://piata-transporturilor.ro
[email protected]