UNTRR a participat la Comitetul de Dialog Social in Sectorul Transporturilor Rutiere din UE - CDS UE care a avut loc pe 23 noiembrie 2023 la Bruxelles.
La dialogul social european în transporturile rutiere participă delegațiile partenerilor sociali europeni: IRU - organizația globală a transporturilor rutiere și ETF – Federația Lucrătorilor Europeni din Transporturi, alături de reprezentanți ai Comisiei Europene.
Aplicarea Pachetului Mobilitate 1 – acord privind controlul și retroechiparea cu tahograful inteligent 2
De la adoptarea Pachetului Mobilitate 1, acesta este un subiect care figurează permanent pe agenda reuniunilor Comitetului de Dialog Social in Sectorul Transporturilor Rutiere din UE.
Introducerea tahografului inteligent 2 a fost o temă cheie, datorită tranziției dificile și întârzierilor în introducerea semnalului de autentificare OSNMA posibil până în 2025, ceea ce ar genera potențiale costuri suplimentare pentru transportatori, fiind necesar să se cunoască dacă va fi numai o actualizare de software sau vor mai fi necesare și alte intervenții.
TLN - Asociația de transport și logistică din Olanda a realizat un studiu în rândul transportatorilor olandezi referitor la retroechiparea cu tahograful inteligent 2, în urma căruia 33% din responenți au semnalat probleme legate de retroechiparea cu tahograful inteligent 2 din cauza indisponibilității acestuia/senzorului/DRSC pe piață sau a capacității atelierului.
IRU a prezentat propunerea pentru un acord de colaborare cu autoritățile privind asigurarea unui control corect al șoferilor în trafic.
Angajarea șoferilor extracomunitari
Comisia Europeană – CE a informat referitor la revizuirea directivei privind permisele de conducere, prin care se urmărește introducerea unui sistem de recunoaștere a permiselor șoferilor din țări extracomunitare, pentru a facilita angajarea acestora în UE.
De asemenea, CE are în vedere introducerea unui sistem de recunoaștere a certificatelor de calificare profesională a șoferilor profesioniști din țările CEMT, care respectă Carta calității CEMT și cunosc majoritatea cerințelor UE, fiind necesară o analiză care să permită organizarea formării numai pentru aspectele care trebuie completate, fără o repetare a subiectelor deja cunoscute.
Reprezentanții sindicali ai delegației ETF s-au opus demersurilor de facilitare a angajării șoferilor extracomunitari, arătând că ar trebui stabilită o cotă pentru limitarea acestora, în timp ce IRU a evidențiat criza acută de șoferi profesioniști cu care se confruntă industria transporturilor rutiere din UE și care ar fi și mai mare, dacă nu s-ar putea angaja și șoferi extracomunitari, pe lângă măsurile necesare pentru angajarea tinerilor și femeilor UE ca șoferi profesioniști.
ETF dorește profesionalizarea șoferilor de vehicule ușoare și a solicitat introducerea categoriei B+ și a formării CPC pentru șoferii vehiculelor sub 3,5 tone.
Agenția de Transport Rutier UE
CE a realizat un studiul de fezabilitate privind stabilirea unei Agenții de Transport Rutier UE, considerând că evoluțiile din sector sunt tot ai complexe, iar acestea vor continua să crească, în special datorită interconectărilor aduse de transformarea digitală și obiectivelor ambițioase în domeniul climatic și al siguranței rutiere.
Principalele atribuții ale Agenției de Transport Rutier UE avute în vedere de CE:
- Sprijinirea mobilității inteligente și a transformării digitale
- Sprijinirea mobilității sustenabile și a transformării transportului rutier în direcția sustenabilității
- Sprijinirea mobilității sigure și a unui sistem de abordare a siguranței rutiere.
ETF consideră că și controlul Pachetului Mobilitate 1 trebuie să se regăsesacă printre atribuțiile Agenției de Transport Rutier UE.
De mult timp, IRU și ETF au solicitat printr-o scrisoare comună stabilirea unei Agenții de Transport Rutier UE, similară agențiilor europene existente pentru toate celelalte moduri de transport.
Conform CE, consultările privind crearea unei Agenții de Transport Rutier europene vor începe anul viitor.