Parlamentul European și Consiliul UE au convenit pe 18 ianuarie 2024 asupra obiectivelor Comisiei privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele. Co-negociatorii europeni au ajuns la un acord politic provizoriu privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele (HDV), prin care au convenit să mențină obiectivele nerealiste de reducere a emisiilor propuse de Comisie pentru camioane și autocare în propunerea sa pentru 2030 (45%), 2035 (65%) și 2040 (90%), pe lângă obiectivul de reducere cu 15% pentru 2025 prevăzut deja în regulamentul actual. Aceste obiective se vor aplica camioanelor grele de peste 7,5 t și autocarelor.
Colegiuitorii au convenit să stabilească obiectivele pentru remorci la 7,5% și pentru semiremorci la 10%. De asemenea, aceștia au introdus definiția „remorcilor electrice” pentru a oferi claritate juridică și a adapta regulamentul existent la evoluțiile tehnice ale acestui nou tip de remorcă, având în vedere potențialul remorcilor electrice de a contribui la reducerea emisiilor de CO2 ale remorcilor.
Propunerea de modificare introduce un obiectiv vizând o cotă de 100% a autobuzelor urbane cu emisii zero până în 2035, stabilind în același timp un obiectiv intermediar vizând o cotă de 90% pentru această categorie până în 2030. Colegiuitorii au convenit să scutească autobuzele interurbane de acest obiectiv și să plaseze acest tip de vehicule grele în cadrul obiectivelor generale pentru autocare.
"Majoritatea autocarelor și camioanelor care operează acum pe drumurile UE au un motor cu ardere internă. O trecere masivă și bruscă de la o autonomie de peste 2000 km a vehiculelor de 40 de tone pe motorină la vehiculele grele electrice cu autonomie limitată între 300 și 500 km în condiții meteorologice optime și mult mai scăzută pe vreme rece va prezenta riscuri majore, mai ales având în vedere lipsa infrastructurii de încărcare și a disponibilității rețelei pe principalele coridoare rutiere europene", a declarat Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.
„Acordul Parlamentului European și al Consiliului este dezamăgitor. În ciuda faptului că industria și numeroșii Eurodeputați au solicitat o cale fezabilă de decarbonizare, co-negociatorii au dat undă verde unor țintelor idealiste necorelate cu sursele de alimentare cu energie disponibile și cu realitatea de pe teren.
Nu există semne, pe termen scurt și mediu, că infrastructura pentru astfel de obiective extrem de ambițioase de cu emisii zero pentru vehiculele grele va fi pregătită pentru implementarea la scară largă în zonele urbane și pe rețelele rutiere majore ale UE", a spus Directorul Advocay IRU Raluca Marian
Sectorul logistic al UE are, de asemenea, nevoie de opțiuni care să corespundă nevoilor sale operaționale după 2040 și o cotă de piață de 10% pentru motoarele cu ardere internă nu lasă suficient spațiu pentru combustibili neutri din punct de vedere al carbonului, care ar putea, dacă li se oferă șansa, să fie o soluție pe termen lung pentru transportul durabil cu vehicule grele.
Într-o notă pozitivă, acordul grupează autobuzele interurbane cu autocarele cu stabilirea unor obiective mai realiste.
Colegislatorii au convenit, de asemenea, să stabilească o clauză de revizuire mai rapidă (2027 în loc de 2028) și mai cuprinzătoare. Astfel, Comisia va trebui să evalueze posibilitatea de a elabora o metodologie comună pentru evaluarea și raportarea emisiilor de CO2 pe durata întregului ciclu de viață generate de vehiculele grele noi și să realizeze o evaluare a rolului unui factor de corecție în funcție de carbon în tranziția către mobilitatea cu emisii zero în sectorul vehiculelor grele. Rolul unei metodologii de înregistrare a vehiculelor grele care utilizează exclusiv combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2 va fi, de asemenea, evaluat în cadrul revizuirii.
Etapele următoare
În continuare, acordul provizoriu va fi transmis spre aprobare reprezentanților statelor membre în cadrul Consiliului (Coreper), precum și Comisiei pentru mediu a Parlamentului. Dacă va fi aprobat, textul va trebui să fie adoptat în mod formal de ambele instituții, după ce va fi revizuit de către experții juriști-lingviști, înainte de a putea fi publicat în Jurnalul Oficial al UE și de a intra în vigoare.