Plenul Parlamentului European a luat o decizie istorică astăzi, 12 martie 2024 de a susține eficiența și ecologizarea transportului rutier prin revizuirea Directivei privind Greutățile și Dimensiunile.
Raportul Parlamentului European (PE) rafinează stimulentele propuse de Comisia Europeană pentru a ajuta industria de transport rutier să-și atingă obiectivele de decarbonizare.
Stimulentele susținute de plenul PE includ:
- Excepții la depășirea greutății pentru vehiculele cu emisii zero
- Stimulente suplimentare pentru vehiculele folosite pe segmentele rutiere ale transportului combinat și intermodal
- Posibilitatea de a utiliza combinații de 44 de tone și vehicule cu capacitate mare (EMS - Sistem Modular European) la trecerea frontierei între două state membre care permit.
Cu toate acestea, plenul PE a confirmat data propusă de către Comisia Europeană până în 2034, după care măsura de facilitare a trecerii frontierei cu combinații de 44 de tone va fi aplicabilă doar operatorilor de vehicule cu emisii zero. Această abordare nu este neutră din punct de vedere tehnologic.
Parlamentul European a dat un semnal foarte important că sunt necesare stimulente pentru a ajuta operatorii de transport rutier să-și decarbonizare în continuare operațiunile.
Industria transporturilor rutiere consideră că facilitarea traversărilor de frontieră cu patru tone suplimentare și susținerea traficului național și transfrontalier cu combinații de vehicule de capacitate mare nu este doar despre îmbunătățirea transportului rutier, ci și despre îmbunătățirea transportului în general, precum și a mediului înconjurător. Organizația globală de transport rutier – IRU consideră că pentru o economie UE dinamică, transportul nu ar trebui să fie doar rutier, feroviar, maritim sau aerian, ci ar trebuie să vizeze cea mai bună utilizare a tutor modurilor de transport.
Secretarul General UNTRR Radu Dinescu a declarat: Decidenții europeni trebuie să înțeleagă că nu putem accelera adoptarea vehiculelor cu emisii zero decât prin subvenționarea achiziției camioanelor verzi și a dezvoltării infrastructurii aferente, alături de măsuri de sprijin pe partea de operare. Votul de azi al Parlamentului European stabilește excepții la depășirea greutății pentru vehiculele cu emisii zero pe care ne dorim ca România să le introducă cât mai curând. UNTRR a solicitat Ministrului Transporturilor din România creșterea greutății maxime admise a camioanelor electrice la 44 tone, pentru a compensa greutatea suplimentară a bateriilor de până la 6 tone, fără a afecta eficiența operațională a transportatorilor rutieri care investesc în noile tehnologii, mult mai costisitoare.
Raportul plenului definește poziția Parlamentului European înainte de negocierile cu Consiliul UE, însă acest dosar nu va fi negociat în cadrul legislaturii actuale. Parlamentul European va intra în vacanță la sfârșitul lunii aprilie și Consiliul UE încă nu și-a stabilit poziția de negociere, deci decizia finală va fi luată de următorul Parlament European.