Plenul Parlamentului European a adoptat ținte mai stricte pentru emisiile de CO2 ale camioanelor și autobuzelor, la sesiunea sa plenară din 10 aprilie 2024. În ciuda demersurilor pentru neutralitatea tehnologică, votul plenar al Parlamentului European privind standardele de emisii de CO₂ pentru vehiculele grele noi nu recunoaște alte soluții care pot juca un rol în decarbonizarea sectorului comercial de transport rutier.
Parlamentul European și-a dat aprobarea finală pentru acordul provizoriu la care au ajuns Consiliul UE, Comisia Europeană și Parlamentul European în ianuarie 2024 - privind standardele de CO₂ pentru vehiculele grele noi. Votul urmează discuțiilor și aprobării anterioare a acordului de către Comisia Parlamentului European pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară din februarie a.c.
Emisiile de CO2 provenite de la camioane și autobuze vor trebui reduse cu 45% pentru perioada 2030-2034, cu 65% pentru 2035-2039 și cu 90% începând din 2040. Până în 2030, noile autobuze urbane vor trebui să-și reducă emisiile cu 90% și să devină vehicule cu emisii zero până în 2035. Sunt stabilite și ținte de reducere a emisiilor pentru remorci (7,5%) și semiremorci (10%), începând din 2030.
Noua legislație europeană solicită Comisiei Europene să efectueze o revizuire detaliată a eficacității și impactului noilor reguli până în 2027. Această revizuire va trebui să evalueze, printre altele, dacă să se aplice regulile și la vehiculele comerciale ușoare, rolul unei metodologii pentru înregistrarea vehiculelor comerciale grele care funcționează exclusiv cu combustibili neutri la CO2 și rolul pe care un factor de corecție a carbonului ar putea să-l aibă în tranziția către vehicule comerciale grele cu emisii zero.
În timp ce noua legislație marchează un pas semnificativ în reducerea emisiilor de CO₂ provenite de la vehiculele comerciale grele, amendamentele propuse pentru introducerea definiției combustibililor neutri la carbon și stabilirea unei metodologii pentru înregistrarea vehiculelor propulsate exclusiv de astfel de combustibili nu au fost adoptate. Aceste amendamente urmăreau să țină cont de vehiculele care funcționează cu combustibili neutri la carbon, marcând un pas crucial în decarbonizarea transportului rutier.
Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU, consideră dezamăgitor faptul că textul final nu recunoaște neutralitatea tehnologică și o gamă largă de combustibili alternativi care ar permite sectorului transportului rutier să se decarbonizeze în mod eficient. Sectorul mobilității și al logisticii din UE are nevoie de o gamă largă de opțiuni tehnologice pentru a se potrivi cerințelor sale operaționale diversificate.
Cu toate acestea, în declarația făcută de Comisia Europeană înaintea votului, aceasta s-a angajat să stabilească o metodologie pentru înregistrarea vehiculelor care funcționează exclusiv cu combustibili neutri la CO₂. Se așteaptă ca metodologia să fie prezentată un an după intrarea în vigoare a regulamentului.
O altă evoluție pozitivă este includerea unei clauze de revizuire mai timpurii și mai cuprinzătoare, care este vitală pentru ajustarea legislației în viitor, asigurându-se că aceasta poate evolua pentru a sprijini mai bine tranziția industriei transportului rutier către neutralitatea carbonului.
Acum, având în vedere că standardele de CO₂ sunt stabilite, legislatorii trebuie să se concentreze pe aprobarea stimulentelor necesare, în special în ceea ce privește greutățile și dimensiunile, pentru a încuraja adoptarea pe piață a noilor tehnologii.
Următorul pas în procesul legislativ este aprobarea formală de către Consiliu înainte de publicarea oficială a actului.
UNTRR, alături de IRU vor continua să susțină o abordare mai inclusivă pentru standardele de emisii, care să recunoască întregul spectru de tehnologii disponibile pentru decarbonizarea vehiculelor grele.