Industria transporturilor rutiere consideră că votul în plen al Parlamentului European privind standardele de CO₂ pentru vehiculele grele stabilește obiective nerealiste pentru vehiculele cu emisii zero, acordă o atenție redusă carburanților neutri din punct de vedere al carbonului și încearcă să impună în mod inacceptabil operatorilor de transport rutier obiective obligatorii privind achiziția noilor vehicule comerciale, pentru a crește proporția vehiculelor grele cu emisii zero deținute sau închiriate ale operatorii de flote mari.
Pe 21 noiembrie 2023, Parlamentul European a votat cu o largă majoritate în favoarea unor obiective prea ambițioase privind emisiile camioanelor și autobuzelor sprijinind introducerea noilor standarde de CO₂ pentru vehiculele grele propuse la începutul acestui an de Comisia Europeană. La fel ca și Consiliul UE, poziția Parlamentului European sprijină acum obiectivul nerealist al Comisiei Europene de reducere a emisiilor cu 45% de către producătorii de vehicule grele până în 2030, cu creșterea la 65% începând din 2035 și ajungând la 90% începând cu 2040.
Parlamentul European este acum pregătit oficial să intre în negocieri trilog cu ținte idealiste, deconectate de posibilitățile de furnizare a energiei și realitățile operaționale.
Pe termen scurt și mediu, nu există semne că infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi necesară pentru atingerea unor astfel de ținte ambițioase privind vehiculele cu emisii zero va fi pregătită pentru operarea la scară largă a acestora în zonele urbane și pe rețelele rutiere majore ale UE. Pe lângă lipsa stațiilor de încărcare, nu există informații privind un plan la nivelul UE sau regional pentru modernizarea rețelei electrice necesare.
Deși chiar și obiectivul actual de reducere a emisiilor cu 30% în 2030 este o provocare enormă, având în vedere lipsa condițiilor necesare la acest moment, Parlamentul a crescut această țintă la o valoare semnificativ mai ambițioasă de 45% care ar trebui atinsă de industrie în doar șase ani de acum încolo.
PE acordă o atenție redusă carburanților neutri din punct de vedere al carbonului și rolului acestora în decarbonizare
Printr-o majoritate strânsă, plenul PE a respins posibilitatea de a considera combustibilii neutri din punct de vedere al carbonului într-un mod imediat și eficient.
Potențialul carburanților neutri din punct de vedere al carbonului este recunoscut printr-o definiție largă, lăsând totuși deschisă posibilitatea ca aceștia să fie luați în considerare în viitor, în special prin stabilirea unei metodologii pentru înmatricularea vehiculelor grele care funcționează exclusiv pe bază de combustibili neutri din punct de vedere al carbonului. De asemenea, PE a cerut Comisiei să prezinte un raport care să examineze rolul biocombustibililor și al combustibililor regenerabili până în decembrie 2025.
Încercare inacceptabilă de a stabili obiective de achiziție obligatorii pentru transportatorii rutieri
Îngrijorător este faptul că plenul PE a adoptat obiective de achiziție obligatorii pentru operatorii de transport. Versiunea legislativă votată de Parlamentul European solicită Comisiei Europene să prezinte o propunere legislativă pentru a crește ponderea autovehiculelor grele cu emisii zero deținute sau închiriate în leasing de marii operatori de flote.
Industria transporturilor rutiere consideră că este inacceptabilă stabilirea unor obiective obligatorii de achiziție pentru transportatorii care lucrează cu capital privat și sunt singurii responsabili pentru gestionarea propriului risc operațional și financiar. Operatorii de transport rutier comercial nu desfășoară activități pe bază de contracte publice și trebuie să existe o limită a intervenționismului economic care încalcă în mod neproporțional și inutil drepturile europene consacrate la proprietate și libertatea de a desfășura afaceri.
Ce urmează?
Instituțiile UE par să fie aliniate să pună industria sub o presiune extremă, ceea ce nu lasă mari speranțe pentru viitoarele negocieri interinstituționale.
Cu toate acestea, ca și în cazul Consiliului UE, poziția Parlamentului European recent adoptată stabilește posibilitatea de a revizui legea înainte de primul termen limită din 2030. Parlamentul European a confirmat anticiparea clauzei de revizuire a obiectivelor din 2028 până în 2027, așa cum este susținut de industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU - organizația globală a transporturilor rutiere, aceasta rămânând ultima speranță că politica UE se va raporta la realitatea de pe teren înainte de a fi prea târziu.
În același timp, UE și statele membre trebuie să ofere soluții complete și să sprijine industria transporturilor rutiere în contextul introducerii noilor standarde de CO2 pentru vehiculele grele.
În România nu există în prezent nicio schema de sprijinire a transportatorilor rutieri. Având în vedere obiectivele europene ambițioase privind decarbonizarea transporturilor rutiere , UNTRR solicită autorităților române introducerea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a dezvoltării infrastructurii aferente.