UNTRR a participat la Comitetul de Dialog Social Sectorial European în Transporturile Rutiere care a avut loc pe 21 martie 2024 prin video-conferință la Comisia Europeană..
La dialogul social european în transporturile rutiere participă delegațiile partenerilor sociali europeni: IRU - organizația globală a transporturilor rutiere și ETF – Federația Lucrătorilor Europeni din Transporturi, alături de reprezentanți ai Comisiei Europene.
Pachetul de Mobilitate 1: Progrese realizate în implementarea, clarificarea și aplicarea regulilor Pachetului de Mobilitate 1
Comisia Europeană a informat ca 22 State membre au transpus complet Directiva 1057/2020 privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier, în timp ce 5 State membre au transpus numai parțial normele europene. CE nu poate divulga numele acestor State membre care sunt confidențiale, însă a asigurat că realizează toate demersurile prin care respectivele State Membre să își îndeplinească obligațiile, iar în caz contrar va lansa acțiuni împotriva acestora la CJUE.
Amânarea Declarației semnalului de autentificare OSNMA pentru tahograful inteligent2
Comisia Europeană a reamintit că Regulamentul (UE) 2020/1054 a introdus o obligație de modernizare a vehiculelor care operează într-un stat membru diferit de statul membru de înregistrare, care trebuie retroechipate cu cea mai recentă versiune a tahografului, așa cum este proiectat de co-legislatorii UE (tahograf inteligent v2):
- termenul limită pentru retroechipare este 31 decembrie 2024 pentru vehiculele echipate în prezent cu un tahograf analogic sau un tahograf digital non-inteligent operate de transportatorii rutieri în alt stat membru decât statul membru de înregistrare,.
- termenul limită pentru retroechipare este 18 august 2025.pentru vehiculele echipate în prezent cu un tahograf inteligent v1 operate de transportatorii rutieri în alt stat membru decât statul membru de înregistrare,
- termenul limită pentru echipare este 1 iulie 2026 pentru vehiculele comerciale ușoare între 2,5-3.5 tone operate în transport internaționale
În ceea ce privește situația tahografelor inteligente 2 de tranziție, CE a anunțat o întârziere a Declarației de service a semnalului de autentificare a mesajelor de navigare a serviciului deschis Galileo (OSNMA) până în luna iunie 2024, deși se aștepta ca aceasta să fie disponibilă până la sfârșitul lunii martie 2024.
Decizia Curții Europene de Justiție privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor
Referitor la opinia Avocatului General al Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) privind anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, CE a precizat că în general a CJUE urmează recomandarea acestuia, însă nu este obligatoriu și în acest caz.
Comisia Europeană nu va putea face o nouă propunere privind întoarcerea acasă a camioanelor, pentru că aceasta nu a fost o prevedere propusă de CE.
În cazul în care CJUE va decide anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor aceasta va fi eliminată din legislația europeană, cu publicarea în Jurnalul Oficial UE.
Campania ITF pentru tarife sigure și corecte în transportul rutier
Federația Internațională a Lucrătorilor în Transporturi – ITF a prezentat campania ITF pentru tarife sigure și sistemele existente în Australia, Japonia, Coreea de Sud, Belgia, Canada, precum și responsabilitatea clienților serviciilor de transport pentru o plată corectă a acestora. Prezentarea realizată de ITF a vizat stabilirea unor prețuri corecte în industria transporturilor rutiere.
Femei în transporturi
Federația Europeană a Lucrătorilor în Transporturi – ETF a prezentat campania ETF pentru femei în transporturi, cu accent pe creșterea siguranței pentru femeile care se deplasează la locul de muncă, ca obligație a angajatorilor.
Șoferi din țări terțe angajați de companii din UE
Partenerii sociali europeni au avut un schimb de opinii cu privire la pregătirea unei declarații comune privind șoferii extracomunitari, prin care IRU și ETF să lucreze împreună pentru a crea un cadru european pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor din țările terțe, asigurând în același timp respectarea deplină a drepturilor acestora, precum:
- Crearea unui cadru UE pentru recunoașterea și acceptarea calificărilor șoferilor din țările terțe, a atestatelor șoferilor precum și pentru a asigura conformitatea cu regulile de securitate socială și fiscală, standardele corecte și sigure pentru remunerație și condiții de muncă, detașarea șoferilor din țările terțe și prevenirea abuzurilor legate de diferențele între sistemele de securitate socială ale statelor membre, asigurând în același timp o monitorizare atentă și urmărirea acțiunilor propuse referitoare la șoferii din țările terțe.
- Dezvoltarea, în parteneriat cu Autoritatea Europeană a Muncii, a unei metodologii și a unui instrument digital comun pentru a facilita calculul remunerațiilor șoferilor detașați în alte state membre UE
- promovarea unei aplicări mai bune a regulilor prin colaborarea cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) și cu o posibilă viitoare Agenție Europeană de Transport Rutier (ERTA).
Pentru mai multe informații, contactați: [email protected]