În cadrul Comitetulul de Dialog Social in Sectorul Transporturilor Rutiere din UE - CDS UE care a avut loc pe 20 noiembrie 2024 la Bruxelles s-a discutat problema capacitații limitate de stocare pe cardurile tahograf de șofer a datelor privind locația (trecerea frontierei) și timpii de conducere și odihnă din ultimele 56 zile de la 01.01.2025. Problemele pot apărea în special atunci când șoferii schimbă camionul în această perioadă.
Mai jos este prezentată interpretarea DG MOVE privind înregistrările trecerilor de frontieră în unitățile vehiculului G2V2, atunci când se folosesc versiuni mai vechi ale cardurilor tahograf.
Context
Tahograful inteligent versiunea 2 (G2V2) înregistrează automat trecerile de frontieră. Astfel, șoferul nu trebuie să salveze manual aceste date pe cardul său pentru a respecta Regulamentul (UE) nr. 165/2014.
În cazul unui control pe drum al vehiculului, autoritățile pot verifica datele din unitatea vehiculului, indiferent de generația/versiunea cardului tahograf utilizat de șofer.
Pentru a facilita și reduce durata controalelor, atunci când un șofer care deține un card tahograf diferit de cel G2V2 a traversat frontierele utilizând vehicule diferite în ultimele 56 de zile, (începând cu 01/01/2025), operatorul/șoferul poate opta să descarce datele din tahograful inteligent G2V2 la schimbarea vehiculului. Aceste date pot fi păstrate și prezentate autorităților în alte vehicule în cazul unui control.
Comisia Europeană precizează că autoritățile de control au discutat deja o abordare comună pentru aplicarea acestui tip de situație, aliniată cu punctul de vedere CE exprimat mai sus.
Ca o notă importantă, CE precizează că doar Curtea de Justiție a Uniunii Europene are competența de a interpreta în mod autoritar legislația Uniunii.
Referințe juridice relevante
- Înregistrarea manuală a trecerilor de frontieră
- Articolele 34(6) și 34(7) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014: Explică interpretarea menționată mai sus.
- Date pentru ultimele 56 de zile (începând cu 1 ianuarie 2025
- Articolul 1, punctul (15) și articolul 2, punctul (12) din Regulamentul (UE) 2020/1054, citite împreună cu articolul 3 din același regulament.
- Aceste modificări vor fi vizibile în textul consolidat al Regulamentului (UE) 165/2014 de la 1 ianuarie 2025.
- Capacitatea de stocare a cardului tahografului inteligent G2
- Capacitate de stocare pentru 112 înregistrări de început/sfârșit de zi de lucru (2/zi x 56 zile), 336 poziții de timp cumulat de conducere la fiecare 3 ore (până la 6/zi x 56 zile), 1120 treceri de frontieră (până la 20/zi x 56 zile), etc.
- Detalii complete: Secțiunea 4.5.3 din Anexa IC a Regulamentului (UE) 2016/799.
Sursa: Comisia Europeană
[email protected]