Consiliul de Transport UE a adoptat pe 04.12.2023 pozițiile sale comune (abordări generale) cu privire la două propuneri ale Comisiei care fac parte din așa-numitul „pachet legislativ” privind siguranța rutieră, având ca scop asigurarea unui trafic rutier mai sigur în întreaga Europă, și anume:
- modificarea regulilor europene privind permisele de conducere
- modificarea directivei referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.
DIRECTIVA PRIVIND PERMISELE DE CONDUCERE
Consiliul de Transport UE consideră că propunerea Comisiei Europene privind permisele de conducere ar trebui privită ca o revizuire completă a directivei existente, întrucât ultima reformă majoră a avut loc în 2006 și a trebuit să fie transpusă de statele membre până în 2013.
Industria transporturilor rutiere a salutat propunerea Comisiei Europene de revizuire a normelor privind permisul de conducere oferă posibilitatea de a elimina unele dintre barierele majore în calea atragerii mai multor talente în grupul de șoferi din UE. Din sectorul transportului rutier lipsesc aproximativ 600.000 de șoferi de autobuze, autocare și camioane; iar tendința este ascendentă.
Abordarea generală a Consiliului, primul legiuitor al UE care și-a definit poziția cu privire la acest dosar cheie vizând revizuirea normelor privind permisul de conducere face pași mici cu privire la criza șoferilor, industria transporturilor rutiere așteaptă vești mai bune de la Parlamentul European.
Printre realizările notabile, Consiliul sprijină propunerea Comisiei Europene de a permite conducerea însoțită și formarea șoferilor de camioane (categorii C și C1) începând cu vârsta de 17 ani. Acest lucru va deschide posibilitatea tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale de a câștiga experiență de conducere în siguranță sub supravegherea unui șofer profesionist cu experiență. Dezavantajul este că statelor membre li se va permite să stabilească practici naționale diferite.
Poziția Consiliului este dulce-amăruie pentru șoferii de camion, a declarat Directorul Advocacy UE al IRU, Raluca Marian. Pe de o parte, majoritatea statelor membre și-au dat seama că permiterea conducerii însoțite pentru tinerii de 17 ani nu înseamnă scăderea vârstei minime de conducere, așa cum au prezentat în mod înșelător unele organizații. Această măsură ajută de fapt la atragerea tinerilor absolvenți de școală prin stabilirea unei forme de pregătire profesională plătite, sub controlul șoferilor profesioniști cu experiență. Partea amăruie este însă că abordarea Consiliului a făcut această măsură benefică pentru industria transporturilor rutiere să fie opțională pentru statele membre.
O altă realizare notabilă este faptul că prin poziția adoptată, Consiliul a acceptat propunerea Comisiei pentru un mecanism UE de recunoaștere a permiselor de conducere din țări terțe. În prezent, fiecare stat membru își urmează propriile practici.
Sectorul transporturilor rutiere are nevoie de mai mulți șoferi. Deși transportatorii rutieri acordă prioritate angajării talentelor locale, inclusiv șoferilor tineri și femeilor, criza de șoferi profesioniști este atât de mare încât nu poate fi depășită fără șoferii din țări terțe.
Consiliul a convenit să aibă o practică armonizată a UE pentru recunoașterea permiselor de conducere profesionale străine, însă acest lucru rezolvă doar jumătate din problemă. Un șofer profesionist nu poate conduce în UE decât dacă are și un certificat de competență profesională (CPC) recunoscut, iar Consiliul nu a reușit să rezolve și această problemă.
Din păcate, Consiliul a ratat și ocazia de a răspunde nevoilor transportului colectiv de pasageri, cum ar fi eliminarea limitei arbitrare de 50 de kilometri pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar sub 21 de ani.
Deși s-au înregistrat unele progrese, din abordarea generală a Consiliului lipsesc soluții importante, pe care industria transporturilor rutiere le așteaptă acum de la Parlamentul European pentru îmbunătățirea regulilor permisului de conducere la negocierile trilog.
Conform comunicării Consiliului, acesta a adus modificări propunerii Comisiei, ce pot fi rezumate după cum urmează:
- menținerea caracterului voluntar al reducerii perioadelor de valabilitate pentru permisele de conducere ale persoanelor în vârstă
- o prezentare mai clară a verificării capacității fizice și mentale de a conduce, înainte de eliberarea și reînnoirea permiselor de conducere, pe baza diferitelor sisteme dezvoltate în statele membre
- alinierea elementelor tehnice pentru permisele de conducere mobile la revizuirea regulamentului privind identitatea digitală (eIDAS) și o mai bună legătură între adoptarea actelor de punere în aplicare și obligația statelor membre privind punerea în aplicare
- orientări mai detaliate pentru evaluarea de către Comisie a cadrului de siguranță rutieră al țărilor terțe
- detalierea cerințelor privind însoțitorul în cadrul regimului de conducere însoțită, cu caracter obligatoriu numai pentru permisul de conducere categoria B
- reformularea condițiilor pentru perioada de probă, având în vedere competențele și practicile consacrate ale statelor membre
- posibilitatea ca cetățeanul să susțină un examen teoretic, în anumite condiții, în statul membru de cetățenie, atunci când acesta este diferit de statul membru de reședință, dar nicio astfel de opțiune pentru testul practic
DIRECTIVA REFERITOARE LA SCHIMBUL TRANSFRONTALIER DE INFORMAȚII PRIVIND ÎNCĂLCĂRILE NORMELOR DE CIRCULAȚIE CARE AFECTEAZĂ SIGURANȚA RUTIERĂ
Propunerea urmărește să asigure faptul că conducătorii auto nerezidenți respectă normele de circulație atunci când conduc în alte state membre.
Direcția generală a propunerii Comisiei a fost menținută de către Consiliu. Cu toate acestea, Consiliul a adus mai multe modificări propunerii, vizând în principal clarificarea domeniului de aplicare și a definițiilor actului juridic. Acest lucru implică, printre altele:
- introducerea conceptului de „persoană în cauză” și clarificarea rolurilor și a responsabilităților punctelor naționale de contact și ale autorităților competente
- adăugarea mai multor infracțiuni la propunerea Comisiei, cum ar fi cazurile de nerespectare a normelor sau restricțiilor de acces ale vehiculelor la trecerile la nivel cu calea ferată, precum și cazurile de părăsire a locului accidentului
- clarificări suplimentare cu privire la diferitele proceduri legate de accesarea datelor privind înmatricularea vehiculelor și la diferitele opțiuni prin care autoritățile competente pot solicita asistență reciprocă pentru a se asigura că persoana în cauză este identificată și că notificarea privind încălcarea normelor de circulație ajunge la locul potrivit și în vederea unei mai bune aplicări a amenzilor rutiere
- instituirea tuturor garanțiilor necesare pentru a proteja drepturile fundamentale ale conducătorului auto sau ale oricărei alte persoane în cauză
Etapele următoare
În urma adoptării mandatelor de negociere ale Consiliului (abordări generale), viitoarea președinție poate iniția discuții cu Parlamentul European („triloguri”) cu privire la aceste dosare legislative majore.