Din 2026, în Olanda intră în vigoare un nou sistem de taxare rutieră pentru vehiculele de peste 3,5 t. Viitoarea taxă (vrachtwagenheffing) va înlocui actualul sistem de Eurovignetă și va trece la taxare în funcție de kilometrii parcurși.
Sistemul introdus de anul viitor va fi complet automatizat iar vehiculele vor trebui să își instaleze la bord o unitate GPS (OBU) care să urmărească numărul de kilometri efectuați pe anumite drumuri, iar suma de plată va fi calculată automat. Taxarea, însă, va ține cont de nivelul de emisii al vehiculelor. Astfel, cele cu emisii zero, cum sunt cele electrice sau pe bază de hidrogen, vor primi stimulente semnificative, plătind mult mai puțin decât vehiculele diesel. Costul maxim la care poate ajunge un camion diesel este de circa 17 cenți pe kilometru. Iar unul electric poate plăti cu până la 14 cenți/km mai puțin decât un camion Euro 6.
Taxa rutieră va fi, însă, eliminată pentru vehiculele de până la 12 t, iar pentru vehiculele mai grele, va fi redusă va fi redusă la nivelul minim permis de normele europene, pentru a evita dubla impunere.
Autoritățile olandeze deja au început pregătirile pentru introducerea noului sistem de taxare, respectiv la instalarea echipamentelor și la elaborarea protocoalelor de control. Aplicarea regulilor va fi una strictă și va include confiscarea imediată a vehiculelor.