LUTZ ASSEKURANZ înseamnă seriozitate și aproape 50 de ani de know-how pe piața internațională de transport. Dorim să vă împărtășim cunoștințele noastre și să oferim atât companiilor de transport, cât și celor de logistică, sfaturi utile despre cum să recunoască, să evalueze și să își optimizeze propria situație de risc. De data aceasta dorim să prezentăm următoarele subiecte:
Obstacol în calea livrării / transportului
Sarcina transportatorului este de a transporta mărfurile care îi sunt încredințate de la punctul de încărcare la cel de descărcare. Tocmai în această perioadă, adică de la recepția bunurilor până la livrarea acestora, acesta este răspunzător și în cadrul dispozițiilor legale. Dar ce trebuie făcut în cazul în care circumstanțe nefavorabile împiedică îndeplinirea acestei sarcini - de exemplu, un accident poate face imposibilă continuarea transportului sau destinatarul refuză (indiferent de motiv) să preia mărfurile? Pentru aceste cazuri - și anume un obstacol în timpul transportului sau un obstacol după sosirea la destinație - se aplică în principiu următoarele:
În cazul în care contractul de transport nu poate fi executat - indiferent de motiv - trebuie să se obțină mai întâi instrucțiuni de la persoana care are dreptul de a dispune de mărfuri (de obicei, clientul)!
În cazul în care persoana îndreptățită să dispună de mărfuri refuză să dea instrucțiuni sau dă instrucțiuni care nu pot fi îndeplinite în mod obiectiv sau dacă persoana îndreptățită să dispună de mărfuri nu poate fi contactată, transportatorul poate descărca imediat mărfurile pe cheltuiala persoanei îndreptățite să dispună de mărfuri, trebuind să se asigure că descărcarea și depozitarea ulterioară sunt efectuate de o terță parte atent selectată (de obicei, un agent de expediție la fața locului). După o astfel de descărcare, transportatorul și-a îndeplinit contractul, iar transportul este astfel încheiat pentru el!
În cazuri speciale (de exemplu, în cazul produselor alimentare perisabile), o vânzare de urgență a bunurilor este, de asemenea, adecvată și prevăzută de lege (în acest caz, trebuie să se respecte, de obicei, cerințele formale - în Austria, § 373 HGB (Codul comercial)).
De asemenea, trebuie remarcat faptul că transportatorul are dreptul la rambursarea costurilor suportate pentru obținerea și executarea acestor instrucțiuni, cu excepția cazului în care este el însuși responsabil pentru aceste costuri. În mod similar, costurile de descărcare și depozitare (în cazul în care nu sunt date instrucțiuni rezonabile) nu sunt, de obicei, suportate de către transportator, ci de către mărfuri.
Termenul „livrare” - ce înseamnă mai exact?
Termenul „livrare” apare de zeci de ori în textul CMR, iar cei care trebuie să se ocupe de chestiuni legate de dreptul transportului de marfă, de exemplu, în cursul gestionării cererilor de despăgubire, se confruntă în mod constant cu acest termen în corespondența de zi cu zi. Dar când anume are loc această „livrare” - când se consideră că un bun este livrat?
În primul rând, trebuie remarcat faptul că nu există nicio definiție în Convenția privind contractul de transport rutier internațional de mărfuri (CMR) în sine. Conform opiniei dominante, natura livrării necesită o declarație de intenție bilaterală, adică atât transportatorul trebuie să fie pregătit să renunțe la custodia bunurilor transportate, cât și destinatarul trebuie să fie dispus să își asume custodia corespunzătoare. Prin urmare, este clar că simpla plasare a mărfurilor la sediul destinatarului fără consultarea acestuia sau fără o declarație de acceptare nu constituie livrare. Pe de altă parte, este posibil ca livrarea să fi avut deja loc dacă mărfurile se află încă în camionul transportatorului: Este suficient să permită destinatarului (care acceptă livrarea) să dispună și fizic de mărfuri (de exemplu, prin deschiderea ușilor, ridicarea prelatelor etc.)!
Condiția prealabilă pentru livrare este ca aceasta să aibă loc la destinatarul legal real: Descărcarea la un destinatar neautorizat, care, din păcate, se întâmplă mereu și mereu - numită în mod obișnuit livrare greșită - nu este, prin urmare, o livrare în sensul legislației privind transportul de marfă. Spre deosebire de cazul menționat mai sus, livrarea poate fi valabilă din punct de vedere juridic și în cazul în care mărfurile sunt pur și simplu parcate fără prezența unui destinatar, dacă acest lucru a fost convenit și corespunde voinței destinatarului (de exemplu, în cazul livrărilor pe timp de noapte).
Este necesară cunoașterea exactă a momentului exact al livrării pentru a putea evalua perioada de răspundere a transportatorului definită la articolul 17 alineatul (1) din CMR (între momentul preluării bunurilor și momentul livrării): De îndată ce mărfurile au fost livrate - adică destinatarul poate și dorește să dispună de mărfuri - perioada de răspundere a transportatorului se încheie! Pentru a permite experților LUTZ ASSEKURANZ să evalueze corect circumstanțele în cazul unei daune, este necesar să se descrie întotdeauna desfășurarea exactă a evenimentelor la sediul destinatarului.
Persoană de contact: