Propunerea legislativă mult așteptată a Comisiei Europene - CE de modificare a Directivei privind transportul combinat publicată recent, ar putea dăuna cooperării intermodale eficiente, în loc să o încurajeze, din cauza cadrului ambiguu de stimulare pentru transportul combinat și intermodal.
Comisia Europeană a propus o revizuire fundamentală a cadrului legal actual pentru transportul combinat. Acest lucru ar stabili stimulente pentru transportul combinat și intermodal orientate pe capacitatea unei operațiuni de a-și reduce costurile externe cu 40% în comparație cu o operațiune pură de transport rutier de mărfuri.
Industria transporturilor rutiere nu este convinsă că legarea stimulentelor de transport combinat de performanța costurilor externe a operațiunilor de transport rutier de marfă este abordarea corectă. Această abordare ar putea încetini reducerea calității aerului și a amprentei de dioxid de carbon a transportului rutier de marfă
Comisia nu a oferit nicio claritate cu privire la ceea ce va fi considerat un cost extern și modul în care acesta va fi calculat. Statele membre vor trebui, de asemenea, să elaboreze planuri de politică care să facă transportul combinat și multimodal mai eficient și să reducă costurile cu cel puțin 10% în termen de șapte ani.
Utilizarea obligatorie a cadrului Regulamentului privind informațiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (eFTI) este o altă condiție pentru a beneficia de stimulente. Trebuie remarcat faptul că implementarea efectivă a eFTI abia a început la nivelul UE. Fără alte întârzieri, aplicarea completă este prevăzută doar pentru mijlocul anului 2026. Utilizarea obligatorie a eFTI nu ar trebui să devină o barieră în calea accesului la stimulente pentru transportul combinat.
Noua propunere CE privind combinarea modurilor de transport pentru un transport de marfă mai durabil – principalele elemente
Propunerea CE privind transportul combinat urmărește să sporească sustenabilitatea transportului de mărfuri prin îmbunătățirea competitivității transportului intermodal de marfă – transportul de mărfuri care utilizează două sau mai multe moduri de transport – în raport cu transportul exclusiv rutier. Propunerea actualizează actuala Directivă privind transportul combinat și completează pachetul privind înverzirea transportului de marfă, a cărui mare parte a fost adoptată în iulie 2023. Pachetul va ajuta sectorul transportului de marfă să își îndeplinească rolul care îi revine în îndeplinirea de către UE a obiectivelor Pactului verde.
În timpul operațiunilor de transport intermodal, o unitate de încărcare, cum ar fi un container, este deplasată printr-o combinație de camion, tren, șlep, navă sau avion.
Revizuirea propusă de CE reorientează sprijinul către operațiunile care reduc cu cel puțin 40 % externalitățile negative în comparație cu operațiunile exclusiv rutiere între aceleași puncte de plecare și de sfârșit. Platformele digitale instituite în temeiul Regulamentului privind informațiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (eFTI) vor oferi un instrument de calcul care va permite organizatorilor de transport să demonstreze dacă operațiunea lor este eligibilă pentru sprijin. Vor transmite informațiile necesare într-un mod accesibil; sistemele digitale acreditate vor face restul.
Pe lângă măsurile de reglementare existente, propunerea introduce o derogare de la interdicțiile temporare de a conduce, cum ar fi interdicțiile de a conduce în weekend pentru transportul combinat. Scopul este de a îmbunătăți utilizarea terminalului și a altor capacități de infrastructură, permițând camioanelor care efectuează segmentele scurte de alimentare să ajungă la terminale în funcție de orele de plecare ale trenurilor, barjelor sau navelor.
Propunerea stabilește un obiectiv de competitivitate pentru statele membre pentru a reduce cu cel puțin 10 % costul mediu din ușă în ușă al operațiunilor de transport combinat în termen de 7 ani și le impune să pună în aplicare politicile necesare în acest scop. Un nou portal al UE pentru informațiile privind transportul intermodal va oferi linkuri către cadrele naționale de politică ale tuturor statelor membre, precum și informații practice privind măsurile în vigoare, sporind transparența măsurilor naționale.
Operatorii terminalelor vor avea, de asemenea, obligația de a furniza informații minime pe site-urile lor web cu privire la serviciile și instalațiile de la terminalele lor de transbordare din UE.
Următoarele etape
Propunerea va fi examinată de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.