Uniunea Europeană a introdus Sistemul de control al importurilor 2 (ICS2), un nou set de cerințe de siguranță și securitate care introduc complexități suplimentare activității lanțurilor de aprovizionare.
Aceste schimbări vor avea un impact deosebit asupra transportului rutier de mărfuri și industriei logisticii. În cadrul celei de a treia versiuni a sistemului vamal de siguranță și securitate înainte de sosire al Uniunii Europene – Sistemul de control al importurilor 2(ICS2) – toate mărfurile transportate pe căi navigabile maritime și interioare, pe drumuri și căi ferate, către sau prin UE, inclusiv trimiterile poștale și expres, vor face obiectul unor noi cerințe.
În conformitate cu ICS2, operatorii de transport trebuie să obțină și să transmită autorităților vamale informații mai detaliate de la partenerii lor, informații care nu au fost obligatorii anterior și, de obicei, nu sunt partajate în mod obișnuit.
Aceste date trebuie transmise sub forma Declarației sumare de intrare (ENS) înainte ca mărfurile să ajungă în UE.
Operatorii economici care transportă mărfuri maritim, pe căi navigabile interioare, pe cale rutieră și feroviară vor trebui să transmită ICS2 un set complet de date privind declarația sumară de intrare (ENS). Printre acestea se numără transportatorii poștali și transportatorii expres care transportă mărfuri utilizând aceste moduri de transport, precum și alte părți, cum ar fi furnizorii de servicii logistice care eliberează documente de transport clienților lor și, în anumite circumstanțe, și destinatarii finali stabiliți în UE, vor trebui să transmită date ENS către ICS2.
Operatorii de transport vor fi trași la răspundere pentru orice trimiteri incomplete sau incorecte și riscă amenzi.
Implementarea ICS2 urmărește îmbunătățirea măsurilor de securitate și siguranță înainte de sosire pentru toate mărfurile transportate în sau prin UE, Irlanda de Nord, Norvegia și Elveția.
Cu toate acestea, introduce și noi provocări și responsabilități pentru operatorii de transport. Implementarea ICS2 va avea loc în mai multe etape.
Aceasta a început în martie 2021 cu companiile aeriene și serviciile poștale pe calea aerului. Implementarea în transportul rutier și feroviar face parte din a 3 a versiune ICS2. Pentru transportul rutier, cea de-a treia versiune a ICS2 va fi disponibilă la 1 aprilie 2025, cu o perioadă de tranziție care va dura până la 1 septembrie 2025. În acest timp, este esențial ca toți actorii din lanțul de aprovizionare să fie informați și pregătiți să asigure circulația continuă a mărfurilor și să evite blocajele la frontiere.
Pentru transportul maritim, versiunea 3 a fost lansată pe 3 iunie 2024.
Pentru a aborda aceste provocări, IRU, în parteneriat cu Comisia Europeană, a organizat un webinar de informare privind implementarea noii declarații de import ICS2 în transportul rutier, încurajând industria să înceapă pregătirea cât mai curând posibil.
Principalele aspecte prezentate în cadrul webinarului:
- Cadrul juridic și termenele UE
- Cadru de implementare pentru transportul rutier de mărfuri și lanțul logistic mai larg, inclusiv operațiuni intermodale și combinate însoțite și neînsoțite
- Măsuri de siguranță și securitate introduse de ICS2
- Seturi de date ICS2
- Rolul expeditorilor de marfă și răspunderea transportatorilor rutieri
Pentru mai multe informații: [email protected]