Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European și-a adoptat astăzi poziția cu privire la Directiva UE privind permisele de conducere, reprezentând un important pas înainte spre eliminarea barierelor actuale care descurajează intrarea în profesia de șofer profesionist.
Propunerea Comisiei Europene pentru revizuirea directivei UE privind permisele de conducere este de o importanță crucială pentru industria transporturilor rutiere, având în vedere criza acută de conducători auto profesioniști cu care se confruntă firmele de transport rutier din România și din UE. Conform IRU- organizația globală a transporturilor rutiere, din sectorul transportului rutier lipsesc aproximativ 600.000 de șoferi de autobuze, autocare și camioane; iar tendința este ascendentă.
Votul Comisiei de Transport și Turism a Parlamentului European din 07 decembrie 2023 reprezintă o oportunitate crucială de a aborda criza de șoferi și atractivitatea sectorului transporturilor rutiere prin adoptarea măsurilor solicitate de mult timp de UNTRR, în special cele legate de reducerea vârstei minime la 18 ani pentru șoferii de camion permis C+E în trafic național și internațional, precum și cele privind facilitarea recunoașterii permiselor de conducere C+E și a formării șoferilor extracomunitari, a spus Secretarul General UNTRR Radu Dinescu într-o scrisoare adresată Eurodeputaților români.
Comisia pentru transport și turism a Parlamentului European - TRAN, care este comitetul de experți în această problemă, și-a definit astăzi poziția răspunzând solicitărilor UNTRR și IRU. TRAN a convenit asupra unor reforme majore pentru permisele de conducere profesionale, inclusiv posibilitatea absolvenților de 17 ani de a conduce camioane însoțiți de un șofer cu experiență, recunoașterea armonizată și mai ușoară a permiselor de conducere și a certificatelor de formare din țări terțe și posibilitatea acordată Statelor Membre să reducă vârsta minimă pentru șoferii de autobuz la 18 ani, fără limită de distanță.
Schema de conducere cu însoțitor de la 17 ani pentru șoferii de camion
La fel ca și Consiliul UE, TRAN sprijină acum o schemă de conducere cu însoțitor la nivelul UE, care le permite șoferilor de camion în vârstă de 17 ani să câștige în siguranță experiența practică de conducere și să se familiarizeze cu profesia alături de un șofer experimentat.
Uniunea Europeană are nevoie de șoferi care să conducă în condiții de siguranță rutieră și pregătiți corespunzător. Pentru ca acest lucru să fie posibil, tinerilor candidați la profesia de șofer de camion trebuie să li se ofere posibilitatea de a se familiariza cu operațiunile profesionale zilnice și cu cerințele de siguranță.
Conducerea însoțită nu înseamnă scăderea vârstei minime de conducere, așa cum au prezentat în mod înșelător unele organizații. Este o schemă de formare sub supravegherea șoferilor profesioniști cu experiență, care va stimula tinerii absolvenți care pur și simplu ar opta pentru o altă profesie fără o astfel de oportunitate, a precizat Raluca Marian, Directorul de Advocay UE al IRU.
Șoferi extracomunitari
O realizare notabilă a TRAN este viziunea sa de a stabili baza pentru o recunoaștere mai ușoară a calificării și formării șoferilor profesioniști din țări terțe. În prezent, fiecare stat membru își urmează propriile practici, care în cele mai multe cazuri sunt excesiv de lungi și greoaie.
Deși Consiliul a convenit deja să aibă o practică armonizată a UE pentru recunoașterea permiselor de conducere profesionale străine, TRAN încearcă să facă un pas mai departe și să creeze baza unei proceduri care să recunoască și Certificatul de calificare profesională (CPC) al șoferilor eliberat în țări terțe. Recunoașterea permisului șoferilor din țări terțe ar rezolva doar jumătate din problemă. Un șofer profesionist nu poate conduce în UE decât dacă are și un CPC recunoscut.
„Sectorul nostru are nevoie de mai mulți șoferi. Deși acordăm prioritate talentelor locale, inclusiv șoferilor tineri și femeilor, decalajul este atât de mare încât nu putem depăși această criză fără șoferi extracomunitari”, a subliniat IRU.
Șoferii de autobuz și autocare
Votul TRAN de azi oferă statelor membre posibilitatea de a elimina limita arbitrară de 50 de kilometri pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar sub 21 de ani.
De asemenea, TRAN a clarificat vârsta minimă de 21 de ani, față de 24 de ani în prezent, pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar cu pregătire profesională completă.
Întrucât TRAN și-a adoptat poziția cu privire la revizuirea Directivei UE privind permisele de conducere, industria speră acum la un rezultat pozitiv în plenul Parlamentului, precum și la negocieri fructuoase cu Consiliul la începutul anului viitor.