Pentru a crește siguranța rutieră și a eficientiza schimbul de date între autorități, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a emis un ordin care reglementează la nivel național cerințele de compatibilitate și interconectare a sistemelor de monitorizare a traficului rutier instalate de administratorii drumurilor județene și locale cu platformele software ale Poliției Române.
Cadrul legal și obiectivele
Noul cadru legal se bazează pe modificările aduse prin OUG nr. 84/2024 la Ordonanța Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Acesta prevede introducerea articolului 109², care autorizează Poliția Română să prelucreze automat datele de trafic colectate cu mijloace tehnice de către administrațiile locale și județene.
Măsura urmărește alinierea la Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră 2022-2030, ce vizează reducerea cu 50% a numărului de decese și vătămări grave cauzate de accidente rutiere.
Cerințe esențiale pentru interconectare
Conform Ordinului, pentru ca sistemele locale de supraveghere să fie integrate în platforma națională a Poliției Române („Hub de servicii la nivelul MAI”), acestea trebuie să respecte o serie de cerințe tehnice și de securitate, printre care:
·Transmiterea semnalărilor prin rețeaua securizată EXTRANET, gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
·Respectarea specificațiilor privind securitatea cibernetică și cooperarea între STS, DGPI, IGPR și DGCTI pentru protecția datelor și rețelelor.
·Aplicarea unor formate standardizate (XML, JSON) pentru transmiterea informațiilor.
Caracteristici tehnice minime ale echipamentelor
Pentru ca semnalările să fie preluate în sistemul național, echipamentele instalate trebuie să respecte cerințe minime, inclusiv:
·Camere video LPR (License Plate Recognition) cu rezoluție de minimum 1920x1200 px, cu obiectiv varifocal motorizat, capabile să recunoască numere de înmatriculare între 4 și 45 metri, la viteze de până la 200 km/h.
·Iluminare IR pentru capturi nocturne, protecție IP66 și IK09, operabilitate între -40°C și +65°C.
·Stocare locală de minimum 32 GB și capacitate de procesare edge (direct pe cameră).
·Radare pentru detecția vitezei omologate metrologic, cu interval de măsurare 0–200 km/h.
Structura și conținutul semnalărilor
Semnalările trebuie să includă cel puțin:
·Data, ora, locația (sau coordonate GPS);
·Date despre vehicul: număr de înmatriculare, viteză măsurată, imagini video (minim 10 secunde);
·Informații despre echipamentul care a generat semnalarea;
·Indicatorii de semnalizare rutieră relevanți.
Acestea vizează atât încălcările normelor de circulație, cât și identificarea vehiculelor urmărite, suspecte sau utilizabile ca probe în proceduri judiciare.
Protecția datelor personale
Datele sunt prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) și legislația națională. Informațiile sunt păstrate timp de un an, iar cele cu caracter personal sunt anonimizate după această perioadă.
Un pas esențial pentru interoperabilitate națională
Inițiativa creează premisele unei rețele integrate de supraveghere rutieră, la nivel național, care combină resursele MAI, ale autorităților locale și ale MTI/CNAIR (prin sistemul e-SIGUR), maximizând astfel capacitatea de reacție și prevenție în trafic.
Proiectul de ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne privind stabilirea cerințelor de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului rutier aferent acestora [...]
OMAI
Referat de aprobare
Anexa OMAI
Propunerile, sugestiile și opiniile până pe 15 iunie 2025:[email protected]