Conform Comunicatului de presă, Eurostat: În 2023, valoarea totală a mărfurilor importate și exportate de UE transportate pe cale maritimă către țări din afara UE a fost de 2 406,3 miliarde EUR, în creștere față de 810,2 miliarde EUR în urmă cu două decenii.
Transportul maritim a reprezentat 47,4 % din valoarea mărfurilor comercializate între UE și țările terțe. Mai precis, aceasta a reprezentat 43,9 % din exporturile UE și 51,0 % din importurile sale.
Măsurat ca valoare, transportul aerian a reprezentat 26,2 % din exporturile și 17,4 % din importurile UE, în timp ce transportul rutier a reprezentat 24,1 % din exporturi și 18,7 % din importuri. Transportul feroviar a avut o pondere mult mai mică, contribuind cu doar 1,5% la exporturi și 1,3% la importuri.
Ponderea mărfurilor importate transportate pe cale maritimă a crescut cu 9,0 puncte procentuale (pp) între 2002 și 2023 și la rutier cu 1,0, în timp ce utilizarea transportului maritim pentru exporturile UE a crescut cu 4,3 puncte procentuale și la rutier doar 0,1 puncte procentuale.
Ponderea mărfurilor importate transportate pe cale maritimă a crescut cu 9,0 puncte procentuale (pp) între 2002 și 2023, în timp ce utilizarea transportului maritim pentru exporturile UE a crescut cu 4,3 puncte procentuale.
În ceea ce privește transportul aerian, ponderea mărfurilor importate a scăzut cu 3,6 puncte procentuale, dar a crescut ușor în cazul exporturilor (+0,4 puncte procentuale).
Ponderea mărfurilor transportate pe cale rutieră a crescut cu 1,0 puncte procentuale pentru importuri și cu 0,1 puncte procentuale pentru exporturi. Între timp, importurile și exporturile prin alte moduri de transport, cum ar fi conductele, au scăzut cu 3,9 puncte procentuale și, respectiv, cu 4,5 puncte procentuale.
În 2023, în România:
Valoarea exporturilor extracomunitare pe moduri de transport au fost realizate după cum urmează:
- 40,4% rutier
- 34,8% maritim
- 17,5% aerian
- 2,7% feroviar
- 4,7% alte moduri
Valoarea importurilor extracomunitare, pe mod de transport, au fost realizate după cum urmează:
- 32,3% rutier
- 52,4% maritim
- 10,8% aerian
- 9% feroviar
- 2,6% alte moduri
Dintre țările UE, Grecia, Spania și Portugalia au înregistrat cele mai mari cote din exporturile lor extra-UE în 2023 transportate pe mare
După cum sa menționat mai sus, locația geografică poate juca un rol important în determinarea importanței relative a diferitelor moduri de transport care sunt utilizate pentru transportul mărfurilor. De exemplu, Irlanda, Cipru și Malta sunt toate insule separate de Europa continentală, în timp ce țări precum Grecia, Portugalia și Finlanda se găsesc la periferia UE, la o distanță relativ mare de unele dintre principalele noduri de transport ale Europei. Acestea fiind spuse, dezvoltarea infrastructurii a îmbunătățit conexiunile (sub formă de noi drumuri și legături feroviare, tuneluri, poduri și conducte), astfel încât există în zilele noastre posibilități mult mai mari de continuare a transportului către aceste țări.
Figura 3 prezintă informații despre modul de transport preferat pentru fiecare dintre țările UE în 2023; rețineți că statisticile prezentate privesc doar comerțul extra-UE. Cele mai mari proporții de exporturi extra-UE (în termeni de valoare) transportate pe mare au fost înregistrate în Grecia (70,2 %), Spania (66,8 %) și Portugalia (65,1 %); marea a fost principalul mod de transport pentru exporturile extra-UE în majoritatea (16) țări ale UE. Transportul aerian a fost modalitatea de transport preferată pentru exporturile din Irlanda (57,3 %) în 2023. În schimb, transportul rutier a avut cea mai mare pondere în mai multe dintre țările estice care au aderat la UE în 2004 sau mai recent, reflectând locația lor geografică aproape de un număr de țări vecine de pe suprafața eurasiatică.
Pentru mai multe informații. sursa: https://ec.europa.eu/eurostat/
[email protected]