Astăzi, 12.11 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare.
Acest act este emis în urma Hotărârii Curții Constituționale care a admis obiecția de neconstituționalitate referitoare la Legea de modificare a OG 27/2011 privind transportul de persoane (aici pentru Hotărârea CCR).
Prin acest proiect liberalizarea va fi completă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritatea competentă va elabora și va aproba prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii normele privind modul de implementare a și de utilizare a rețelei de mobilitate rutieră națională.
Prin reţeaua de mobilitate rutieră naţională, Autoritatea Rutieră Română va ţine evidenţa curselor/traseelor, a graficelor de circulaţie, a numărului autovehiculelor necesare efectuării curselor/traseelor, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenţia de renunțare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenței de traseu, a capacităţii de transport precum şi a zilelor/ perioadelor de efectuare a curselor.
ARR a promis că cel târziu la data de 1 mai 2025, rețeaua de mobilitate rutieră va fi gata și vor putea prelua cererile pentru acordarea licențelor de traseu. ARR susține că fără acest program informatic nu va putea fizic să înregistreze toate cererile pentru licențele de traseu și să țină evidența curselor.
De asemenea, ARR va urmări efectuarea curselor și printr-o aplicație care va fi instalată pe telefonul mobil al șoferului.
În esență, CCR a reținut că deținătorii actuali de licențe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023 sunt favorizați față de noii operatori și prin prelungirea, inițial până la data de 31 decembrie 2024 și ulterior, pentru o durată maximă de 3 ani, a autorizațiilor de transport, iar în lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, cel al tarifului de călătorie, și a unor criterii tehnice și de calitate a mijloacelor de transport care să permită creșterea calității vieții și asigurarea unui nivel de trai decent (precum respectarea normelor de poluare sau de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculelor – dotarea cu instalații de aer condiționat, vechimea maximă de 9 ani a autovehicului, asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități ori transportul persoanelor aflate în localități izolate, fără acces la infrastructura feroviară etc.), este afectat însuși scopul legitim al Legii concurenței nr.21/1996 constând în protecția finală a consumatorilor, motiv pentru care aceste soluții legislative încalcă principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale și aduc atingere libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.
Prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu/autorizațiilor de transport la nivel interjudețean conduce la distorsionarea mediului concurenţial, prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care ar fi putut să efectueze aceste servicii în condiţii economice şi de calitate superioare.
Scurtă descriere
Proiectul își propune:
Liberalizarea serviciilor regulate interjudețene în sensul că orice operator de transport rutier de persoane poate obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia.
În acest mod se promovează concurenţa pe această piaţă relevantă având în vedere că accesul pentru efectuarea de servicii regulate interjudețene nu se face prin existența unor condiţii discriminatorii pentru operatorii de transport rutier de persoane.
Spre deosebire de piața reglementată în care concurența se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, faptul că orice operator de transport rutier de persoane solicită și obține licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene duce la manifestarea concurenței începând chiar de la solicitarea și eliberarea unor licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene și până la efectuarea curselor interjudețene pentru care au fost eliberate respectivele licențe de traseu.
Astfel, existența mai multor operatori de transport care deservesc o anumită relație nu poate decât să fie benefică pentru călători având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii de transport deținători de licențe de traseu, fapt ce declanșează concurența între aceștia.
Prin faptul că se trece la eliberarea licențelor de traseu fără așa zise criterii de atribuire, se deblochează accesul pe piață al potențialilor operatori în domeniul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate interjudețene. Starea de fapt actuală a dovedit că multe criterii de atribuire au fost anulate de către instanțele de judecată competente în baza unor acțiuni ale operatorilor de transport.
În acest mod se asigură dispozițiile constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale, respectiv protecția finală a consumatorilor.
De asemenea, se asigură principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale, libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.
Totodată, se elimină distorsionarea mediului concurenţial prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care pot să efectueze aceste servicii în condiţii de calitate superioare.
Prin utilizarea platformei informatice denumită rețea de mobilitate rutieră națională se creează premisele unei treceri la digitalizarea solicitărilor depuse de operatorii de transport precum și a graficelor de circulație în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport.
În ceea ce privește condițiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate de operatorii de transport, această aplicație este conectată la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule, astfel încât este simplificat procesul de verificare iar operatorii de transport nu mai trebuie să depună documente justificative.
De asemenea se dorește reglementarea situațiilor în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate în sensul că autoritățile administrației publice locale să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condiții optime pentru călători și în vederea asigurării posibilităților de deplasare într-un mod civilizat. Acest lucru este necesar având în vedere faptul că nu în toate cazurile autoritățile administrației publice locale își exprimă disponibilitatea în acest sens.
Situația excepțională prevăzută de art. 115 alin () 4 din Constituția României este dată de faptul că având în vedere faptul că programul de transport interjudețean existent, respectiv licențele de traseu aferente acestuia, au ca ultimă zi de valabilitate 31.12.2024 iar proiectul de lege care prevedea adoptarea masurilor viitoare, legislative și administrative, de liberalizare graduală a acestor servicii de transport a fost declarat neconstituțional în ansamblul său, există riscul unei piețe nereglementate începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru efectuarea serviciilor de transport persoane interjudețene, fapt ce ar afecta mobilitatea persoanelor cu impact in diminuarea nivelului de trai al acestora.
Prin urmare, expirarea licențelor de traseu conduce la apariția unei situaţii extraordinare ce determină adoptarea unor măsuri de reglementare în ceea ce privește efectuarea transportului rutier contra cost prin servicii regulate interjudețene, respectiv adoptarea măsurilor administrative necesare pentru punerea în aplicare a celor dispuse de Curtea Constituțională a României privind asigurarea unui cadru legal care să permită accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piață și efectuarea serviciilor de transport de persoane în trafic interjudețean de către aceștia în mod liberalizat.
Astfel pentru :
- evitarea unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane, ce ar consta în efectuarea acestor activități fără ca operatorii de transport să dețină licențe de traseu;
- evitarea impactului negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce vor fi desfăşurate în lipsa unui cadru legal suficient și lipsit de echivoc;
- evitarea unor practici care au consecinţe negative asupra siguranţei rutiere și calităţii serviciilor oferite de către operatorii de transport rutier;
- evitarea afectării economice a operatorilor de transport rutier, precum și evitarea afectării nevoilor de mobilitate a cetățenilor;
Este necesară adoptarea masurilor legislative și administrative care să permită liberalizarea operațiunilor de transport persoane în trafic interjudețean, conform celor constatate de către Curtea Constituțională a României.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Instrument motivare
textul complet al proiectului OUG
Propuneri, sugestii, până la data de 25.11.2024: [email protected]