Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ținând cont de competențele Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, exercitate în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale care stabileşte, la nivel naţional, politica în domeniul transporturilor şi infrastructurii de transport, și care elaborează strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi de armonizare ale activităţilor în cadrul politicii generale a Guvernului, pe domeniile coordonate şi îndeplineşte rolul de autoritate de stat, în domeniul său de activitate,
Având în vedere contractul de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor prin care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., denumită în continuare C.N.A.I.R. – S.A., persoană juridică de interes strategic național, desfășoară activități specifice în domeniul infrastructurii de transport rutier, respectiv activități de proiectare, construire, modernizare, reabilitare, reparare, administrare a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare, în condiţii de siguranţă a circulaţiei, precum și activități privind implementarea programelor de dezvoltare unitară a reţelei de drumuri publice, în concordanţă cu strategia Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cerinţele economiei naţionale şi cu cele de apărare,
Luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură de transport sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene şi creşterea mobilităţii populaţiei şi a mărfurilor,
Având în vedere faptul că autostrăzile și drumurile expres care sunt în administrarea C.N.A.I.R. – S.A. fac parte din rețeaua europeană de transport TENT, precum și necesitatea alinierii României la standardele europene privind circulația rutieră,
Ținând cont de faptul că, potrivit obiectului său de activitate, C.N.A.I.R. – S.A. asigură condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice, exercitând atribuţiile care îi revin conform legii,
Având în vedere dispozițiile art. 1 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România”, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora C.N.A.I.R. – S.A. desfăşoară în principal activităţi de interes public naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale şi autostrăzilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Luând în considerare faptul că potrivit dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, personalul desemnat al C.N.A.I.R. – S.A. realizează activitatea de autorizare, control și de încasare a tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes național, prevăzute de ordonanță, în cazul vehiculelor care circulă cu depășiri ale maselor și/sau dimensiunilor maxime admise,
Ținând cont că masele și dimensiunile maxime ale vehiculelor rutiere destinate transportului de mărfuri și de călători, admise în circulație în țările membre ale Uniunii Europene sunt prevăzute în Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional.
Având în vedere că prevederile acestei Directive sunt transpuse în legislația națională conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
Luând în considerare faptul că dinamica operațiunilor de transport rutier de mărfuri și călători cunoaște o fluctuație rapidă și continuă a fluxurilor de trafic, precum și a categoriilor de vehicule utilizate;
Ținând cont că activitatea de control desfășurată de personalul C.N.A.I.R. - S.A. în punctele de trecere a frontierei are drept obiectiv protejarea infrastructurii rutiere de degradările accentuate produse de vehiculele care circulă cu depășirea maselor maxime admise și îndrumarea în condiții de siguranță a vehiculelor cu depășiri ale maselor și/sau dimensiunilor maxime admise care transportă încărcături indivizibile;
Având în vedere că Anexele nr. 2 și nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăd limitele maxime admise ale maselor și dimensiunilor vehiculelor destinate transportului greu de mărfuri definite în anexa II la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului ca N3, vehicule care constituie principalul factor de degradare a infrastructurii rutiere;
În contextul Directivei 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional, se precizează că valorile de greutate indicate în Anexa 1 se aplică și pentru autovehiculele din categoria N2, astfel cum sunt ele definite în anexa II la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului, respectiv vehiculele cu masa totală maximă autorizată cuprinsă între 3,5 și 12,0 tone.
Având în vedere că este nerelevantă verificarea prin cântărire a vehiculelor definite ca N2, întrucât în practică nu există posibilitatea înregistrării unor valori mai mari decât cele omologate prin construcție, dovedite cu înscrisuri emise de autoritățile competente, respectiv, la nivel național, Registrul Auto Român – RAR.
Pe cale de consecință precizăm că o eventuală abatere de la condițiile tehnice menționate în documentele de omologare ale vehiculelor, constatată prin cântărire nu intră în competența actului de control exercitat de personalul C.N.A.I.R. – S.A. din punctele de trecere a frontierei, întrucât aceasta atribuție revine exclusiv altor organe de control abilitate, respectiv Inspectoratul de Stat în Controlul Rutier – ISCTR și Poliția Rutieră.
Având în vedere necesitatea fluidizării traficului în punctele de trecere a frontierei de stat, în special pe granița internă a Uniunii Europene, asumată de autoritățile române în perspectiva aderării României la spațiul Schengen, precum și creșterea eficienței activității de control desfășurată de personalul C.N.A.I.R. – S.A. în punctele de trecere a frontierei;
Având în vedere măsura dispusă de Curtea de Conturi a României prin Raportul nr. 92/25843/17.03.2023, în urma controlului efectuat în perioada 14.06.2022 – 22.07.2022 și 03.10.2022 – 17.03.2023, de armonizare a prevederilor legislative actuale privind categoriile de vehicule care intră sub incidența exercitării actului de control de către personalul C.N.A.I.R. – S.A. în punctele de trecere a frontierei, având ca termen de implementare luna decembrie 2023;
Având în vedere, ca urmare întâlnirilor bilaterale derulate până în prezent, pentru identificarea unor soluții stabilite la nivel interministerial și în acord cu dorințele statelor partenere, C.N.A.I.R. – S.A. a întreprins demersuri privind obținerea dreptului legal de asimilare a valorilor rezultate la verificarea prin cântărire și măsurare cu sistemele de control ale statului vecin membru UE, în vederea autorizării pe sensul de intrare a circulației vehiculelor cu depășiri ale maselor și/sau dimensiunilor maxime admise și sancționării pe sensul de ieșire pentru depășirea limitelor maxime admise prevăzute de normele în vigoare.
Pentru clarificarea și asigurarea aplicării dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se propun următoarele modificări:
eliminarea referințelor la masa totală maximă admisă autorizată supusă controlului prin cântărire și la categoriile de vehicule destinate transportului de persoane prevăzute la art. 60 alin. (11), modalitatea de desfășurare a controlului și categoriile de vehicule supuse controlului urmând a fi stabilite prin normele prevăzute la art. 41 alin. (2) al Ordonanței;
recunoașterea rezultatelor măsurărilor prin cântărire obţinute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparținând autorităților competente din Statelor Membre ale Uniunii Europene cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza Acordurilor bilaterale încheiate între părți, atât pentru emiterea autorizațiilor speciale de transport, cât și pentru aplicarea sancțiunilor contravenționale;
clarificarea modului de constatare și aplicare a sancțiunilor contravenționale în cazul vehiculelor care circulă cu depășirea masei totale maxime admise prevăzute în Anexele nr. 2 și nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin eliminarea diferențierii criteriilor de constatare a depășirii de masă totală și stabilirea unitară a nivelului de gravitate a sancțiunilor contravenționale aplicate;
în prezent la constatarea masei totale din documentele de transport se pot aplica doar sancțiuni contravenționale minore, pentru depășiri de până la 5% ale masei totale maxime autorizate;
introducerea prevederii referitoare la normele metrologice aplicabile pentru clasa de exactitate a instalației de cântărire utilizate, în cazul determinării masei totale și pe axe prin cântărire, în cazul sancțiunilor contravenționale.
Prezenta ordonanță privește un interes public general, deoarece implementarea măsurilor propuse va conduce la protejarea infrastructurii rutiere de impactul circulației vehiculelor rutiere cu depășirea maselor totale maxime admise.
Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) modificarea alin. (11) al art. 60 – eliminarea referintelor la masa totală maximă admisă autorizată supusă controlului prin cântărire și la categoriile de vehicule destinate transportului de persoane prevăzute la art. 60 alin. (11);
b) modificarea și completarea alin. (12) al art. 60 – precizarea că modalitatea de desfășurare a controlului prevăzut la alin. (11) și categoriile de vehicule supuse controlului urmează a fi stabilite prin normele prevăzute la art. 41 alin. (2) al Ordonanței;
c) introducerea după alin. (14) al art. 60 a două noi alineate:
i. alin. (15) – acceptarea în exercitarea actului de control prevăzut la alin. (11) a rezultatelor măsurărilor prin cântărire obţinute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparținând autorităților competente din Statelor Membre ale Uniunii Europene cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza Acordurilor bilaterale încheiate între părți, atât pentru emiterea autorizațiilor speciale de transport. cât și pentru aplicarea sancțiunilor contravenționale;
ii. alin. (16) - mijloacele de măsurare prevăzute la alin. (15) trebuie să deţină statutul de mijloace de măsurare legale în Statele Membre ale Uniunii Europene în care sunt utilizate.
d) modificarea pct. i) de la lit. b) de la alin. (1) al art. 61, prin eliminarea criteriilor de aplicare a sancțiunilor contravenționale;
e) introducerea după lit. b) de la alin. (1) al art. 61 a unei noi litere, lit. b1) - la aplicarea sancțiunilor contravenționale se va ține cont de erorile maxime tolerate prevăzute de normele metrologice aplicabile pentru clasa de exactitate a instalației de cântărire utilizate.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Instrument motivare
textul complet al proiectului actului respectiv
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare: lorena.sandu@untrr.ro
Data limita trimitere: 07.01.2024