UNTRR a susținut azi, 4 martie a.c. în Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital din Senat Propunerea legislativă pentru instituirea unei indemnizaţii de hrană
Azi, 4 martie 2024 la Senat, în Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital a fost dezbătută Propunerea legislativă pentru instituirea unei indemnizaţii de hrană în vederea compensării efectelor negative asupra activităţii de transport generate de întârzierea aderării la Spaţiul Schengen, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Propunerea legislativă a fost votată cu „DA„ în unanimitate de toți membri Comisiei Buget, finanțe, activitate bancară și piața de capital.
Radu DINESCU – Secretar General UNTRR a explicat că pentru a ne alinia la legislația europeană este necesar să introducem conceptual și în România- „indemnizația de hrană.„
”Prin proiectul legislativ L52/2024, se legalizează conceptul de indemnizație de hrană, ceea reprezintă un pas important în clarificarea legislativă a celui de al treilea element, după transport și cazare, care trebuie considerat în mod distinct de indemnizația de detașare.”
UNTRR salută propunerea legislativă pentru instituirea unei indemnizaţii de hrană (L52/2024) în vederea compensării efectelor negative asupra activităţii de transport generate de întârzierea aderării la Spaţiul Schengen
În privința propunerii legislative pentru instituirea unei indemnizaţii de hrană (L52/2024) în vederea compensării efectelor negative asupra activităţii de transport generate de întârzierea aderării la Spaţiul Schengen, considerăm că este foarte necesară și de mult timp așteptată de industria de transport rutier internațional, care este forțată de legislația europeană și de aplicarea legislației naționale a statelor membre UE să utilizeze un concept inexistent în legislația românească până la această propunere legislativă.
În 2023, industria transporturilor rutiere de mărfuri a continuat să fie primul exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde euro export servicii (cu un sold pozitiv de 6,226 miliarde de euro), înaintea serviciilor informatice care au înregistrat 7,77 miliarde de euro export servicii (cu un sold pozitiv 4,92 miliarde de euro).
Având în vedere prevederile legale europeane prin care indemnizația se poate considera parte a remunerației minime obligatorii cu condiția, ca transportul, cazarea și masa să fie plătite distinct de firma de transport și să poată fi dovedit acest lucru.
Aici pentru adresa UNTRR de susnere a Propunerii legislative:
Propunerea legislativă prevede:
"k) indemnizaţia de delegare, indemnizaţia de detaşare, inclusiv indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale, prestaţiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare, primite de salariaţi potrivit legislaţiei în materie, pe perioada desfăşurării activităţii în altă localitate, în ţară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) în ţară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţie, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice, în limita a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;
(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.
Plafonul aferent valorii a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 4 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detaşare/desfăşurare a activităţii în altă localitate, în ţară sau în străinătate;
"k) indemnizaţia de delegare, indemnizaţia de detaşare, inclusiv indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale, prestaţiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare, primite de salariaţi potrivit legislaţiei în materie, pe perioada desfăşurării activităţii în altă localitate, în ţară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) în ţară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţie, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice, în limita a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;
(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.
Plafonul aferent valorii a 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 4 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detaşare/desfăşurare a activităţii în altă localitate, în ţară sau în străinătate;
Pentru mai multe informații: aici