Scurtă descriere
Având în vedere că:
- zonele de parcare sigure și securizate sunt esențiale pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor de autovehicule comerciale fără de care aceștia pot fi victime în incidentele privind furturile de marfă (mai ales atunci când transportă mărfuri de mare valoare) sau transportul ilegal al imigranților (fără știrea conducătorilor auto),
- Studiul Comisiei Europene din 2019 privind locurile de parcare sigure și securizate pentru camioane (precum și alte reglementări la nivel european) a arătat că furturile de marfă au fost, în perioada de referință cuprinsă în studiu, mai frecvente decât oricând și că aproximativ 75% dintre aceste incidente au loc atunci când vehiculele grele sunt parcate în locuri de parcare nesigure,
sens în care, a fost întocmit și aprobat[1] documentul denumit Strategia Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. privind dezvoltarea parcărilor sigure și securizate pe rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din administrare, prin acest document urmărindu-se dotarea armonizată a parcărilor astfel încât șoferii, companiile de transport, expeditorii și asigurătorii, precum și societatea românească în ansamblu, să beneficieze de facilități prin protecția șoferilor, a mărfurilor și a autovehiculelor,
- MTI și C.N.A.I.R. – S.A. au fost informate de către CN APM cu privire la congestionarea circulației în interiorul Portului Constanța, îngreunarea activității portuare, precum si ocuparea benzii de urgență de pe A4 de către vehicule grele, situație cauzată de absența locurilor de parcare pentru camioane în vecinătatea porților de acces, context în care, în scopul evitării/deblocării situației descrise mai sus, CN APM intenționează implementarea unui obiectiv de investiții care constă în realizarea unei parcări sigure și securizate, în zona A4, km 21+000 care, conform MTI, urmează să acceseze finanțare în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei, în apelul de proiecte septembrie 2023 – ianuarie 2024,
- în etapele de elaborare și consultare publică parcurse de C.N.A.I.R. – S.A. în vederea adoptării strategiei nu au fost tratate situațiile precum cea descrisă mai sus și anume faptul că și alte entități din subordinea/autoritatea/coordonarea MTI pot justifica interesul public și necesitatea realizării unor parcări sigure și securizate în scopul facilitării activităților pe care le desfășoară și asigurării condițiilor minime de siguranță pe sectoarele de autostradă,
- având în vedere că motivele prezentate către CN APM justifică interesul public,
sens în care, au fost elaborate documentele (atașate prezentei adrese)
Hotărârea Consiliului de Administrație al C.N.A.I.R. – S.A. nr. 13 din 24.08.2023, prin care Consiliul de Administrație, la punctul 14, a fost de acord cu propunerea conducerii executive în ceea ce privește completarea Strategiei Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. privind dezvoltarea parcărilor sigure și securizate pe rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din administrare, precum și Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor C.N.A.I.R. - S.A nr. 19 din 04.09.2023, prin care Adunarea Generală a Acționarilor aprobă completarea Strategiei Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. privind dezvoltarea parcărilor sigure și securizate pe rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din administrare, conform Notei Companiei nr. 14/1989/28.08.2023,
propunem spre aprobare proiectul de Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea capitolului 3.2. din anexa la Ordinul viceprim-ministrului, ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 2.401/2022, după cum urmează:
„Cap. 3.2. Situaţie actuală a parcărilor sigure şi securizate, după paragraful ”Dezvoltarea parcărilor sigure și securizate de către operatori economici privați, pe terenuri proprietate privată, nu poate fi luată în considerare, în sensul îndeplinirii cerinței din Regulamentul UE 1315/2013, deoarece CNAIR S.A., în afară de rețeaua pe care o administrează, nu are drepturi de impunere condiționalități/control/verificare asupra unor investiții private realizate pe terenuri proprietate privată.” se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
„Prin excepție de la regula enunțată mai sus, sub condiția justificării interesului public, se pot dezvolta parcări sigure și securizate exclusiv de nivel bronz, în sensul reglementărilor europene în materie, de către entitățile aflate în subordinea/autoritatea/coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe terenuri aflate exclusiv în proprietatea publică a statului”.
[1] În raport cu dispozițiile art.19 lit. c) din Statutul CNAIR – S.A., care stabilește că este în sarcina Consiliului de Administrație ”elaborarea și prezentarea spre avizare Adunării Generale a Acționarilor strategia de dezvoltare a C.N.A.I.R. pe termen lung, mediu și scurt, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor”, prin Hotărârea Consiliului de Administrație nr.6/30.03.2022 punctul 13, Consiliului de Administrație al C.N.A.I.R. - S.A. a transmis propunerea către A.G.A. CNAIR – S.A., iar prin Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor C.N.A.I.R. - S.A. nr. 9/ 14.04.2022 s-a primit acordul Adunării Generale a Acționarilor. În urma acestor demersuri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în raport cu dreptul de inițiativă legislativă, a aprobat Ordinul nr. 2.401 din 8 decembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.199 din 14 decembrie 2022.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
- Așteptăm observații și propuneri, până pe 27 septembrie 2023, la adresa de e-mail: lorena.sandu@untrr.ro