Confiscarea mărfii nedeclarate în RO e-Transport se va face gradual. 15% din valoarea mărfii pentru prima abatere, 50% pentru a doua abatere și 100% începând cu a treia abatere.
Pentru aplicarea corectă a sancțiunilor se va înființa un registru electronic la nivelul Centrului Național pentru Informații Financiare care să fie pus la dispoziția organelor de control.
Reprezentanții ANAF se vor folosi de toate mijloacele existente la autoritățile statului pentru verificarea transporturilor de marfă, cum ar fi cântarele sau camele de luat vederi.
Proiectul de OUG pentru modificarea OUG 41/2022 prevede: ”elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deţinute şi/sau utilizate de instituţiile sau autorităţile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităţilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier”
De asemenea, se va institui și un sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate pentru prima și a doua abatere în cazul în care utilizatorii obligați să utilizeze și să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat și datele referitoare la transporturile internaţionale de bunuri nu o fac sau în cazul în care nu au declarat corect cantitățile de bunuri transportate.
Astfel, se propune, ca în cazul sancțiunilor aplicate în temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării, respectiv confiscarea într-un procent de -15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere, -50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere - 100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.
Proiect OUG pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art.XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (aici pentru proiect)
Notă de fundamentare (aici pentru proiect)
Schimbări preconizate
Pentru a asigura instrumentele necesare atingerii scopului urmărit prin implementarea sistemului RO e-Transport, au fost introduse prevederi prin care se creează posibilitatea utilizării de către organele de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală a unor informații colectate/ deținute de companiile naționale și societăților naționale cu capital integral de stat.
Având în vedere numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, atât în scris, cât și în cadrul întâlnirilor care au avut loc la sediul ministerului cu reprezentanții mediului de afaceri, care au fost impactați prin aplicarea sancțiunile impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute de Sistemul RO e-Transport și care, consideră aceștia, sunt disproporționate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA, cu luarea în considerare a esenței normei legale care vizează caracterul ilicit al operațiunilor economice/trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal, respectiv neînregistrarea/nedeclararea vădit ilegală a surselor de impozitare, chiar și fără codul unic de identificare (UIT), se impune asigurarea unui echilibru just între interesele în concurs, respectiv păstrarea proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei.
Astfel, se propune, ca în cazul sancțiunilor aplicate în temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării, respectiv confiscarea într-un procent de -15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere, -50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere - 100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.
Având în vedere faptul că, potrivit prevederilor art. 14 alin.(1), constatarea și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Autorității Vamale Române, precum și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române, pentru a asigura condițiile necesare unei corecte aplicări a dispozițiilor alin.(2), (5) și (6) ale art. 13^1 în forma propusă prin prezentul proiect de act normativ, au fost introdus prevederi cu privire la înființarea unui registru electronic la nivelul Centrului Național pentru Informații Financiare care să fie pus la dispoziția organelor de control.
Pentru observații: [email protected]