Ministerul Transporturilor a publicat în dezbatere publică varianta a 2 a a proiectului de Hotărâre de Guvern privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravențional ale prevederilor Regulamentelor UE
Încă de la prima variantă a HG 69/2012 publicată în data de 25 august 2023, MT a modificat textul actului normativ conform solicitării UNTRR. Astfel că, se acordă ”un termen de maximum şase luni atunci când întreprinderea trebuie să îşi regularizeze situaţia aducând dovada că are un sediu real şi stabil”. Printre dovezile privind dovada de sediul real și stabil se numără și obligația întoarcerii acasă a vehiculelor la opt săptămâni.
Având în vedere că, ISCTR nu aplică REGULAMENTUL 695/2022 în ceea ce priveşte formula comună pentru calcularea gradului de risc al întreprinderilor de transport, măsură suspendării licenței de transport/ licenței comunitare dacă firmei i se suspenda de 2 ori copia conformă în ultimile 12 luni era abuzivă.
Regulamente UE nu impun sancțiuni complementare decât în anumite situații și în multe cazuri corelat cu Regulamentul 695/2022, adică proporțional cu gradul de risc global al întreprinderii.
De aceea UNTRR, a solicitat eliminarea prevederii prin care licența comunitară să fie suspendată ”dacă operatorului de transport rutier i s-a aplicat măsura suspendării copiei conforme a licenţei de transport/licenţei comunitare de două ori în ultimele 12 luni, măsuri rămase definitive”-aici pentru propunerile UNTRR
MT în varianta din 14 septembrie 2023 a eliminat aplicarea acestei sancțiuni complementare.
De asemenea, la solicitarea UNTRR, MT a mai făcut următoarele modificări:
- la art. 4, ”alin. 37. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligaţiei de a deţine licenţa de transport/licenţa comunitară, în original, la sediul menţionat în aceasta;” a trecut abatererea de la foarte gravă la minoră, respectiv de la sancționarea cu amendă de la 6.000 lei -la 8.000 lei - la sancționarea cu avertisment sau amendă 250 lei-500 lei
- la art. 3, la cele mai grave abateri a fost trecută și încălcarea privind ”nerespectarea de către operatorii economici care desfăşoară activităţi conexe transportului rutier - activităţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra cost - a obligaţiei de a desfăşura activităţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra cost numai cu operatori de transport rutier licenţiaţi;”- scopul trecerii acestei abateri de la gravă la cea mai grava abateri este de a elimina concurența neloială din transporturile rutiere.
UNTRR este singura asociație profesională care s-a opus Declarației pe propria răspundere prin care transportatorul declară ”pe proprie răspundere că întreprinderea va organiza activitatea parcului său de vehicule în aşa fel încât să se asigure că vehiculele aflate la dispoziţia întreprinderii şi folosite în transportul internaţional se întorc la centrul operaţional din România aflat la adresa...”
În HG promovat pe lângă amenda de (1) I.S.C.T.R. retrage copia conformă a licenţei de transport/licenţei comunitare dacă documentele în baza cărora a fost eliberată copia conformă a licenţei de transport/licenţei comunitare conţin informaţii incorecte;”
Rămâne să vedem la primul control la sediul firmei dacă ISCTR va lua în considerare această Declarație sau nu.
Având în vedere că Ministerul Transporturilor încă nu a convocat Grupul de lucru pentru dezbaterea acestu act normativ, asteptăm propunerile dv de modificare pe adresa de e-mail: lorena.sandu@untrr.ro