În 30.10. 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 3295/2024 pentru instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare a procedurilor administrative privind emiterea certificatelor/atestatelor profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și pentru prelungirea valabilității Programului de transport interjudeţean şi a licenţelor de traseu
Curtea Constituțională a amânat iar pentru data de 5 noiembrie 2024, Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, obiecție formulată de 43 deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și de 13 deputați neafiliați, astfel că licențele de traseu se vor prelungi până pe 30 iunie 2025.
Scurtă descriere
I. Prin OMTI nr.3295/2024 au fost stabilite modelele certificatelor atestatelor de pregătire profesională care urmează a fi emise de Autoritatea Rutieră Română -ARR în format electronic, in scopul identificării rapide și facilitării evidenței acestora. In cuprinsul modelelor certificatului de pregătire profesională pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier în regim de închiriere și al certificatului pentru transport cu troleibuzul, prevăzute la anexele nr. 2 și nr. 5, s-au strecurat două erori cu privire la seria de identificare a acestor modele. Pentru conformitate este necesara efectuarea corecțiilor necesare.
II. În momentul de față există un proiect de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere (PL-x 12/2023) în sensul liberalizării transportului interjudețean prin servicii regulate, care a fost adoptat de Senat și Camera Deputaților, și trimis la Președintele României pentru promulgare în data de 26.05.2023.
Împotriva acestui proiect a fost depusă o sesizare referitoare la neconstituționalitatea Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere (PL-x 12/2023), obiecția de neconstituționalitate formează obiectul dosarului nr.1259AI din data de 23.05.2023;
În acest sens, precizăm că această CCR trebuia să se pronunțe în speța sesizată inițial în data de 27.09.2023, însă a amânat pronunțările pentru datele de 02.11.2023, 28.11.2023, 30.01.2024, 14.02.2024, 19.03.2024, 24.04.2024, 28.05.2024, 18.06.2024, 11.07.2024, 17.09.2024 , 15.10.2024, respectiv 29.10.2024
În prezent, Curtea Constituțională a României nu s-a pronunțat în dosarul nr.1259AI;
Având în vedere faptul că programul de transport interjudețean, respectiv licențele de traseu au ca ultimă zi de valabilitate 31.12.2024, chiar în situația în care Curtea Constituțională s-ar pronunța în data de 29.10.2024, nu ar mai exista timpul necesar atât pentru eventuale modificări ale legii, aprobarea, promulgarea și publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, respectiv pentru modificarea normelor metodologice, aprobarea acestora și publicarea în Monitorul Oficial-licențele de traseu eliberate în baza programului de transport interjudețean au ca ultimă zi de valabilitate 31 decembrie 2024. De asemenea, expirarea licențelor de traseu aferente acestui Program ar duce la imposibilitatea deplasării călătorilor pe traseele interjudețene, fapt ce ar afecta drepturile constituţionale privind nivelul de trai şi mobilitatea.
Prin urmare, expirarea licențelor de traseu conduce la apariția unei situaţii extraordinare ce determină adoptarea unor măsuri de reglementare în ceea ce privește efectuarea transportului rutier contra cost prin servicii regulate interjudețene, respectiv adoptarea măsurilor administrative necesare pentru prelungirea valabilităţii actualului program de transport interjudețean şi a licenţelor de traseu aferente până la data de 30 iunie 2025, pentru următoarele considerente:
- asigurarea continuității transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean până la soluționarea de către Curtea Constituțională a României a sesizării referitoare la neconstituționalitatea Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere (PL-x 12/2023), a eventualelor modificări, a promulgării și publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, a elaborării normelor de aplicare ale acesteia, respectiv publicării normelor de aplicare în Monitorul Oficial al României;
- evitarea unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane, ce ar consta în efectuarea acestor activități fără ca operatorii de transport să dețină licențe de traseu;
- evitarea impactului negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce vor fi desfăşurate în lipsa unui cadru legal suficient și lipsit de echivoc;
- evitarea unor practici care au consecinţe negative asupra siguranţei rutiere și calităţii serviciilor oferite de către operatorii de transport rutier;
- evitarea afectării economice a operatorilor de transport rutier, precum și evitarea afectării nevoilor de mobilitate a cetățenilor;
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Pentru propuneri și observații: lorena.sandu@untrr.ro