În Monitorul Oficial cu numărul 93 din data de 31 ianuarie 2025 s-a publicat ORDONANŢĂ nr. 5 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier.
Ordonanța 5/2025 a intrat în vigoare în 3 februarie 2025 și modifică următoarele acte legislative:
- Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 16 august 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare
- Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările şi completările ulterioare
- articolul 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier
- Articolul IV din Legea nr. 85/2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi pentru completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Afacerilor Interne vor stabili prin ordin comun Procedura privind aplicarea măsurii de imobilizare prevăzută la art. 9 alin. (2) şi (21) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Dintre toate modificările prevăzite în OG 5/2025 pentru operatorii de transport și soferi impactul cel mai mare îl au modificările aduse OG 37/2007.
Deși cuantumul sancțiunilor rămâne nemodificat, apar sancțiuni noi pentru următoarele abateri:
Cu amendă între 9.000 lei și 12.000 lei:
- utilizarea unui vehicul fără a avea instalat un tahograf omologat sau utilizarea unui vehicul dotat cu tahograf care nu îndeplinește cerințele legale
- conducerea cu un card de conducător auto falsificat
- falsificarea, ascunderea, suprimarea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare sau stocate pe tahograf și/sau pe cardul conducătorului auto și descărcate de pe acestea sau pe raportul imprimat de tahograf
Cu amendă între 4.000 lei și 6.000 lei:
- neprezentarea organelor de control a înregistrărilor manuale și a documentelor imprimate din ziua curentă și din ultimele 56 de zile
- neprezentarea organelor de control a înregistrărilor tahograf din ziua curentă și din ultimele 56 de zile
- neprezentarea organelor de control a cartelei tahografice, dacă conducătorul auto deține una
Pentru consultarea ORDONANŢEI nr. 5 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier, aici
[email protected]