Legea 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România
Prezenta lege reglementează aplicarea tarifelor rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, stabilite în funcţie de perioada sau de distanţa parcursă. Aici pentru Legea 226/2023
(1)Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe reţeaua definită la art. 2 lit. l), concepute şi construite pentru:
a)transportul de persoane;
b)transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.
(2)Rovinieta se aplică în funcţie de:
a)categoria vehiculului;
b)clasa de emisii poluante (EURO);
c)durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare.
Aplicarea TollRo pe reţeaua de drumuri naţionale din România
Art. 11
(1)Începând cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE România se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR.
(2)STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.
Art. 12
(1)Începând cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplică pe domeniul SETRE România, pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, şi care se colectează prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
TollRo se stabileşte în funcţie de:
a)tariful unitar; şi
b)distanţa parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unităţi întregi de kilometri.
(3)TollRo se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă.
(4)Categoriile şi nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(5)Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii, prevăzute la art. 2 lit. ff), şi a celor legate de poluarea atmosferică generată de trafic, prevăzute la art. 2 lit. ii).
(6)Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăşi cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.