Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a participat săptămâna trecută în Bruxelles la reuniunile avute de Comitetul de Legătură pentru Transportul de Mărfuri în UE (CLTM) – IRU, Consiliul Transport Persoane UE al IRU (CTP-UE) și Grupul Taxi IRU, în cadrul cărora s-au adoptat programele de lucru pentru 2025 și au fost discutate problemele stringente cu care se confruntă transportul rutier la nivel european.
Reuniunile au subliniat abordarea proactivă a comitetelor de a soluționa cele mai urgente provocări din sectorul transportului rutier, cu un accent clar pe asigurarea viitorului industriei printr-o reprezentare eficientă a intereselor industriei, dezvoltarea forței de muncă și responsabilitate față de mediu.
Baza de Talente UE
Unul dintre subiectele cheie discutate a fost propunerea pentru Baza de Talente a UE, care a fost susținută de comitetele IRU. Această inițiativă urmărește să creeze o platformă centralizată pentru recrutarea și potrivirea lucrătorilor calificați cu posturile vacante din sectorul transporturilor din întreaga UE.
Având în vedere deficitul sever de șoferi cu care se confruntă industria, Baza de Talente UE este văzută ca o soluție importantă. Găsirea și păstrarea șoferilor profesioniști a devenit una dintre cele mai presante provocări pentru operatori.
Baza de Talente are ca scop atenuarea deficitului prin furnizarea unui mecanism structurat de atragere a lucrătorilor calificați din întreaga UE, îmbunătățind mobilitatea în cadrul pieței muncii și contribuind la acoperirea zonelor critice de deficit din forța de muncă.
În plus, membrii au fost informați despre evoluțiile privind dosarele cheie ale UE, inclusiv ecologizarea flotelor corporative, Calcularea emisiilor UE (CountEmissionsEU) și regulile privind ajutoarele de stat.
Tahograful inteligent 2
Comitetele au fost, de asemenea, informate despre implementarea tahografului inteligent 2 și impactul preconizat asupra operatorilor de transport rutier. Discuțiile au subliniat necesitatea unor termene de implementare care să ia în considerare realitățile operaționale ale transporturilor.
Dezbaterea în PE
Asociațiile europene de transport marfă și persoane membre IRU au participat, de asemenea, la dezbaterea dedicată Manifestului IRU din Parlamentul European -PE.
Evenimentul a prezentat Manifestul IRU pentru UE, care stabilește acțiunile de politică pentru mandatul legislativ 2024-2029. Acesta abordează provocările majore ale industriei – de la lipsa șoferilor până la decarbonizare și datele din vehicule – pentru a asigura că transportul rutier poate continua să susțină economiile și comunitățile din UE.
În cadrul dezbaterilor, Radu Dinescu, președintele IRU a criticat aspru termenul impus pentru retro-echiparea, până la 31 decembrie 2024, cu tahografe inteligente de generația a 2-a. Pachetul Mobilitate 1 a creat o situație fără precedent în UE, prin Regulamentul care obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar. Această obligație este greu de îndeplinit de transportatori într-un termen atât de scurt și poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport. „Companiile de transport rutier știu cum să deruleze serviciile în mod eficient, să îndeplinească așteptările clienților și să respecte reglementările. Dar nu pot face imposibilul! Dacă legea spune că o tehnologie trebuie utilizată, atunci trebuie să fie disponibilă – adică trebuie să fie fezabilă din punct de vedere economic și operațional pentru un operator de transport. Mai multe informații aici.