Deși au trecut 5 ani de la adoptarea primului pachet de măsuri privind mobilitatea și 3 ani de la începerea aplicării normelor privind detașarea, angajatorii și angajații care transportă bunuri și persoane în UE încă se luptă să se descurce printre numeroasele norme naționale din cele 27 de state membre, așa cum a declarat Raluca Marian, directoarea departamentului de advocacy pentru UE al IRU.
De aceea, IRU și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) cer CE să clarifice urgent modul în care statele membre aplică normele UE privind remunerarea șoferilor detașați. Într-o adresă comună, cele două instituții au solicitat CE să contribuie la standardizarea informațiilor furnizate de statele membre și la îmbunătățirea aplicării uniforme a normelor din Pachetul de mobilitate 1 privind remunerarea șoferilor detașați. „Normele clar comunicate privind remunerarea șoferilor detașați sunt esențiale pentru certitudinea juridică, concurența loială și înțelegerea drepturilor șoferilor. Este timpul ca oamenii din sectorul nostru să știe cât să plătească și cât ar trebui să primească”, a adăugat Raluca Marian.
IRU și ETF solicită vicepreședintelui executiv al Comisiei Europene pentru drepturi sociale și competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Roxana Mînzatu, și comisarului european pentru transport și turism durabil, Apostolos Tzitzikostas să sprijine:
- Un model standardizat al UE pentru statele membre, centralizat pe portalul dedicat al Comisiei Europene, unde ar trebui publicate și actualizate periodic informații clare și complete privind remunerația națională și componentele acesteia.
- Un calculator de remunerare la nivelul UE și un instrument de orientare care să ajute operatorii să aplice normele în mod uniform.
În comunicatul IRU se menționează că mozaicul actual de norme naționale face extrem de dificilă, chiar și pentru experții calificați, calcularea remunerației corecte pentru șoferii detașați. Pentru micii operatori, această complexitate înseamnă că trebuie să se bazeze pe servicii profesionale costisitoare sau riscă nerespectarea reglementărilor. Astfel încât, un sistem clar, centralizat și ușor de utilizat ar promova condiții de muncă echitabile, ar îmbunătăți aplicarea legii și ar menține integritatea pieței unice a UE.
Reprezentanții IRU și ETF spun că respectarea reglementărilor este complicată și costisitoare, mai ales pentru companiile mici și mijlocii, care formează majoritatea sectorului transportului rutier din cauza complexității juridice actuale la nivel național, lipsei de informații din partea statelor membre ale UE și lipsei unei înțelegeri comune și a transparenței. Iar unde există informații, acestea sunt adesea fragmentate pe diferite site-uri web, dificil de înțeles sau nu sunt actualizate prompt, ceea ce creează o incertitudine juridică serioasă pentru sector. „Companiile sunt practic obligate să solicite consultanță costisitoare în materie de conformitate de la consultanți experți, care, la rândul lor, se luptă să găsească date fiabile. Acest lucru poate duce cu ușurință la erori de plată.”, a mai spus Raluca Marian.