Între 44 și 70% dintre companiile de transport se confruntau anul trecut cu dificultăți severe în găsirea de șoferi. Cel puțin o treime anticipa că situația va deveni încă și mai grea anul acesta, în timp ce doar 15% vedeau o îmbunătățire a situației. Datele provin din Raportul anual IRU referitor la deficitul de șoferi pentru 2024, unde au fost examinate date din 20 de țări din întreaga lume. Deși situația este îngrijorătoare, datele prezentate de IRU arată o stagnare sau chiar o diminuare a deficitului de șoferi din cauza condițiilor macroeconomice dificile, care au ajutat la reducerea presiunii asupra deficitului de șoferi.
Ponderea posturilor de șoferi de camion neocupate a variat anul trecut între 7% și 17%, reprezentând 3,6 milioane de locuri de muncă pentru șoferii de camion în țările studiate. Iar cele mai afectate de lipsa șoferilor sunt companiile mici.
Una dintre barierele aflate în calea viitorilor șoferi de camion o reprezintă costurile ridicate de formare. Raportul IRU dă exemplu în acest sens Franța, unde costul mediu pentru obținerea unui permis de conducere camion și a unui certificat de competență profesională este de 5.250 EUR, adică de peste trei ori salariul minim lunar.
Iar celelalte provocări cum sunt condițiile dificile de muncă, descurajează pe mulți să se alăture profesiei. Peste 90% dintre șoferii europeni menționează lipsa zonelor de odihnă echipate și sigure drept principalul motiv al deficitului de șoferi. Aici se adaugă tratamentul deficitar la locurile de livrare, dar și imaginea negativă a profesiei și perioadele lungi de lipsă de acasă.
În Europa, Slovacia a avut cea mai mare pondere de posturi de șoferi de camion neocupate (19%, echivalentul a 12.800 de posturi), urmată de Estonia, Polonia și Cehia, fiecare cu 15,4%. În schimb, Norvegia a avut, încă o dată, cea mai mică lipsă de șoferi de camion (5,6% în 2024).
Potrivit raportului IRU, deficitul de șoferi este mai sever în țările din Europa de Est decât în cele occidentale. O explicație în acest sens este dependența de șoferii din țările terțe, în special de cei care au plecat după începerea războiului actual din Ucraina. Înainte de război, aproximativ 166.000 de șoferi de camion din Ucraina, Belarus și Federația Rusă lucrau în Europa, în mare parte în Polonia, Lituania și Estonia. Conform atestatelor de șoferi de transport rutier de marfă aflate în circulație la sfârșitul lui 2022, 83% fuseseră emise de aceste trei țări. Iar în 2022, 40% dintre șoferii ucraineni angajați în Polonia au părăsit țara din cauza războiului, potrivit unui sondaj realizat de ZMPD. Înainte de război, Estonia avea 2.000 de șoferi de camion ucraineni, toți întorcându-se în Ucraina, iar Estonia avea 400 de șoferi din Federația Rusă și 400 din Belarus, care s-au întors acasă la începutul războiului și acum nu mai pot reveni din cauza sancțiunilor.
În alte state, din care face parte și România, criza de șoferi este explicată, în parte, de faptul că mulți au plecat să lucreze în Europa de Vest.
Potrivit datelor OMC (Organizația Mondială a Comerțului), creșterea anuală a volumului comerțului global cu mărfuri este de 2,7% în 2024, față de -1,2% în 2023, și va ajunge la 3,0% în 2025. Însă, multe piețe ale muncii rămân tensionate, în special în UE, unde rata șomajului a atins un nou minim record de 6,0% în trimestrul 2 din 2024.