Azi, 5 martie 2024, la sediul MAI a avut loc întâlnirea între reprezentanții Ministerului de Interne, transportatori și agricultori pe temele semnalate în cadrul primei ședințe a Comitetului Interministerial din data de 23.02.2024.
Pentru întâlnirea de azi obiectivul MAI a fost să centralizeze problemele transportatorilor și să identifice măsura de rezolvare.
Temele transmise de UNTRR sunt:
- Stadiul proiectului actului normativ de simplificare a avizului de angajare a șoferilor din țări nonUE și a actului privind modificarea Ordinului 163/ 2011 privind preschimbarea permiselor de conducere naţionale eliberate de autorităţile competente ale altor state cu documente similare româneşti.
Răspuns MAI:
Problema este încă neclară. Permisul de conducere nu se poate preschimba cu documente similare românești decât dacă persoana respectivă stă pe teritoriul României minim 185 zile.
- Transportul agabaritic
Anumite transporturi agabaritice care depășesc greutățile și dimensiunile maxime admise nu se pot desfășura decât dacă sunt însoțite de echipaje de poliție de la Departamentul Misiuni Speciale. Întrucât în anul 2023 au fost probleme cu însoțirea acestor transporturi mai ales pe timp de vară, când mai multe vehicule și șoferii au așteptat zile întregi pe marginea drumurilor echipajele de poliție pentru însoțirea convoiului, dorim să stabilim o procedură de lucru pentru evitarea acestor situații.
Răspuns MAI: Va analiza situația și vom fi informați asupra deciziilor luate refeitor la această problemă.
- Permis de conducere categoria B pentru vehiculelor cu combustibil alternativ de 4,25 tone
Plenul Parlamentului European a adoptat în 28 februarie 2024 poziția sa referitoare la Directiva privind permisele de conducere, convenind asupra unor reforme cheie care vor elimina barierele cruciale care descurajează intrarea în profesia de șofer profesionist.
Parlamentul European a susținut propunerea practică a Comisiei pentru transport de a permite deținătorilor de permise de categoria B să conducă vehicule cu combustibil alternativ de până la 4,25 tone, comparativ cu limita actuală de 3,50 tone.
Directiva UE va fi adoptată în următoarea legislatură.
UNTRR solicită transpunerea cât mai rapidă a Directivei UE pentru că ar ajuta foarte mult operatorii de transport care au achiziționat vehicule electrice cu greutatea de 4,25 tone și în acest moment nu au șoferi care să le conducă.
Răspuns MAI: MAI este de acord să implementeze pe teritoriul național aceste prevederi legislative înainte de adoptarea finală a Directivei dar cu condiția ca și RAR să confirme că diferența de greutate a vehiculului este dată de baterie.
- Timpii mari de așteptare la frontiere-
Punct unic de control la frontiera cu Moldova
Acolo unde punctele de frontieră permit ar trebui ca poliția de frontieră să lase vehiculele goale să intre sau să iasă din tară fără să stea la coadă. În prezent dacă un camion fără marfă încearcă să intre/să iasă din țară fără să stea la coadă, poliția îl sancționează pe șofer cu amendă și suspendarea permisului de conducere.
Răspuns MAI: se va discuta săptămâna viitoare cu reprezentanții Vămii Române și cei ai Moldovei și se va analiza posibilitatea extinderii proiectului dacă a fost fiabil sau se va imbunătății.
- Înmatricularea vehiculelor comerciale
Scurtarea timpilor de înmatriculare pentru vehiculele comerciale întrucât de la achiziționarea vehiculului până la obținerea copiei conforme, transportatorii ajung să aștepte și 6 luni și cel mai mult timp îl pierd pentru înmatricularea vehiculului. Copia conformă transportatorii o obțin în maxim 15 zile.
Înmatricularea se va face online. Mai multe informații: aici
- Încasarea amenzilor de la șoferii străini care încalcă legislația pe teritoriul României –
Răspuns MAI: În momentul de față nu există bază de date și nu se pot amenda șoferii străini
Siguranța rutieră.
UNTRR este membru fondator al Coaliției pentru Siguranță Rutieră. Accidentele rutiere grave din ultimul timp, reflectă o lipsa îngrijorătoare a siguranței rutiere pe drumurile din România, generată de un cumul de probleme semnalate de mult timp de către UNTRR – infrastructura rutieră, lipsa parcărilor pentru camioane și timpii mari de așteptare la frontiere, criza șoferilor și pregătirea profesională precară generează situațiile grave pe care le constatăm pe șosele, afectând siguranța tuturor participanților la trafic, inclusiv a șoferilor.