Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că indicele tarifelor contractuale a scăzut cu 0,2 puncte trimestrial, deși rămâne în creștere cu 2,8 puncte de la un an la altul. Între timp, indicele tarifului spot a scăzut cu 3,5 puncte trimestrial și cu 7,5 puncte de la un an la altul.
Datele privind tarifele din T2 2023 sugerează că cererea pe termen scurt de transport rutier de marfă este în scădere, deoarece prețurile ridicate de consum și salariile întârziate împing în scădere cererea pentru distribuția de mărfuri în toată Europa, ducând la scăderi suplimentare ale tarifelor de transport pe piața spot.
Piața contractelor a înregistrat scăderi mult mai mici ale ratelor din cauza bazei de costuri ridicate față de 2022. Acest lucru a permis indicelui spot să scadă sub indicele contractelor pentru prima dată în șase ani.
- Indicele de referință al tarifelor spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T2 2023 a fost de 126,3, cu 3,5 puncte mai mic decât în T1 2023 și cu 7,5 puncte în scădere față de anul precedent.
- Indicele de referință al tarifelor contractelor de transport rutier de marfă în T2 2023 a fost de 126,9, cu 0,2 puncte mai mic decât în T1 2023, dar cu 2,8 puncte mai mare decât în T2 2022.
- În T2 2023 s-a înregistrat pentru prima dată în șase ani de când există date disponibile ca indicele tarifelor contractelor să fie mai mare decât indicele tarifelor spot.
- Noile date IRU arată că deficitul de șoferi din Europa a scăzut în 2023, cu 7% din toate locurile neocupate pe posturi de șofer.
- Tarifele de transport sunt de așteptat să rămână reduse în 2023, dar costurile ridicate continuă să susțină o bază relativ ridicată.
Scăderile ratelor de pe piața contractuală au fost mult mai reduse decât pe piața spot. Cele mai mari două motive pentru aceasta sunt îmbunătățirea sentimentului de afaceri și un decalaj structural al prețurilor care reflectă scăderea costurilor.
Până în iunie, indicele prețurilor de consum la energie în Europa s-a redus cu 18,4 puncte față de vârful din octombrie 2022, reducând costurile industriale pe întreg continentul. Rezultatul este o viziune ceva mai pozitivă decât acum un an, care poate încuraja companiile să-și asigure o capacitate mai mare pe contractele anuale care urmează să fie reînnoite.
În plus, costurile mai mari ale transportatorilor au fost incluse în contracte din cauza costului cu forța de muncă și a prețurilor la combustibil, acestea ar putea să fi scăzut de la maximele înregistrate în 2022, dar rămân mai mari decât dinaintea conflictului din Ucraina. Prețul mediu ponderat al motorinei UE în iulie 2023 rămâne în creștere cu 16,9% față de iulie 2021. Rezultatul este o cerere temporară mai mare de capacitate pe piața contractuală, alături de o bază de costuri ridicate.
Prețurile mai scăzute au încurajat, de asemenea, mulți expeditori să liciteze contracte pe ceea ce ei consideră o piață a cumpărătorilor, crescând cererea pentru capacitatea contractată.
Thomas Larrieu, Chief Executive Officer la Upply, a menționat: „În prima jumătate a anului 2023, observăm efectele încetinirii economice din Europa, printr-o scădere bruscă a tarifelor spot. Cu toate acestea, este important de menționat că tarifele de transport rutier de marfă în Europa rămân în medie cu 12-15% mai mari decât înainte de pandemia de COVID, reflectând o creștere structurală a costurilor transportatorilor de mărfuri.”
Potrivit celor mai recente date IRU privind deficitul de șoferi de camion în T2 2023 procentul este ușor mai mic decât în 2021, cu 7% din toate locurile neocupate pe posturi de șofer. Deși dovezile arată că deficitul de șoferi se diminuează, deficitul încă exercită presiune în creșterea tarifelor.
Vincent Erard, Senior Director pentru Strategie și Dezvoltare la IRU, a adăugat: „Scăderea cererii de transport rutier de marfă nu ar trebui să ne distragă atenția de la problemele structurale ale numărului de șoferi de camioane în Europa: mai puțin de 6% au sub 25 de ani, în timp ce mai mult de o treime dintre cei peste 55 de ani se vor pensiona în cinci până la zece ani. Peste 1,2 milioane de locuri de muncă de șofer de camion ar putea fi vacante în cinci până la zece ani numai din cauza pensionării șoferilor. Trebuie să acționăm acum pentru a îmbunătăți accesul la profesie, pentru a facilita recrutarea șoferilor din țări terțe și pentru a spori atractivitatea profesiei.”
Perspectivele pentru transportul rutier de marfă în Europa în următoarele luni sunt de reducere în continuare a presiunii din partea cererii, eliberând capacitate și permițând posibilitatea unor scăderi suplimentare ale ratelor pe piața spot. Nivelurile în scădere a comenzilor, agravate de ratele dobânzilor ridicate ale Băncii Centrale Europene de 22 de ani, indică faptul că presiunea cererii pe piața contractuală va continua să scadă, permițând scăderi în a doua jumătate a anului 2023, deși la un nivel mai înalt din cauza costului de transport mai mare.
Michael Clover, Șeful Departamentului de Dezvoltare Comercială Ti, a declarat: „Se așteaptă că tarifele de transport rutier de marfă din Europa vor continua să scadă până în trimestrul III, deoarece cererea rămâne slabă și capacitatea disponibilă rămâne ridicată. Având în vedere că cererea nu este de așteptat să crească din nou până în 2024, ne-am aștepta ca ratele să-și continue traiectoria descendentă în viitor.”
Note:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.