Conform Legii 16/2017 indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale - este indemnizaţia destinată să asigure protecţia socială a salariaţilor acordată în vederea compensării inconvenienţelor cauzate de detaşare, care constau în îndepărtarea salariatului de mediul său obişnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform Directivei Detașării 1057/2020 un conducător auto detașat transnațional trebuie să primească remunerația aplicabilă pe teritoriul statului membru al Uniunii Europene unde prestează operații de transport cross trade sau cabotaj.
Remunerația unui conducător auto trebuie să fie compusă din salariu de bază + sporurile la salariu (sporul de noapte, de weekend, sărbatori legale sau alte sporuri în funcție de statul membru UE) + indemnizația de detașare.
În remunerație nu trebuie să se regasescă bani de masă, transport și cazare.
În cazul unui control prin IMI operatorul de transport are obligația să transmită, prin intermediul interfeţei publice conectate la IMI, după terminarea perioadei de detaşare, la solicitarea directă a autorităţilor competente ale statelor membre în care a avut loc detaşarea următoarele documente:
(i)copia declaraţiei de detaşare transmise prin intermediul IMI;
(ii)dovezi ale operaţiunilor de transport care se desfăşoară în statul membru gazdă, cum ar fi CMR-urile sau scrisoarile electronice de trăsură (e-CMR) sau alte dovezi ale transportutului.
(iii)înregistrările tahografului, în special simbolurile de ţară ale statelor membre în care conducătorul auto a fost prezent atunci când a efectuat operaţiuni de transport rutier internaţional sau operaţiuni de cabotaj, în conformitate cu cerinţele de înregistrare şi de păstrare a evidenţelor prevăzute de Regulamentele (CE) nr. 561/2006 şi (UE) nr. 165/2014;
(iv) documente privind remuneraţia conducătorului auto aferente perioadei de detaşare, contractul său de muncă sau un document echivalent în înţelesul articolului 3 din Directiva 91/533/CEE a Consiliului (21), fişele de prezenţă referitoare la activitatea conducătorului auto şi dovezile de plată.
Când operatorul de transport transmite dovezile de plată privind remunerația separat trebuie trecută și suma acordată ca și indemnizație de masă/ hrană (bani de masă).
Autoritățile din Austria, Germania și Franța dacă nu văd aceste sume trecute separat pot considera întreaga sumă acordată ca indemnizație de detașare ca fiind bani de masă și prin urmare vor considera că șoferii nu au fost plătiți conform legislației nașionale.
Conform Codului Fiscal, în România banii de masă acordați conducătorilor auto sunt impozabili.
UNTRR a solicitat autorițăților să fie modificată legislația și banii de masă să nu fie impozitați.
De asemenea, UNTRR a depus o inițiativă în Parlament prin care solicită:
Indemnizație de hrană neimpozabilă- introducerea conceptului de indemnizație de hrană în Codul Fiscal pentru conducătorii auto detașați care să fie neimpozabilă la nivelul sumelor impuse de țările unde aceasta este obligatorie și să fie opțională și neimpozabilă într-o anumită limită pentru țările unde indemnizația de hrană nu este obligatorie
2. Creșterea plafonului neimpozabil de la 3 la 4 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier, cu modificările ulterioare, precum și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați potrivit legislației în materie, pe perioada desfășurării activității în altă localitate, în țară sau în străinătate, în interesul serviciului.