În următorii cinci ani, prețul vehiculelor HCV (vehicule comerciale grele) și MCV (vehicule comerciale medii) electrice va scădea în medie cu 27%, se arată într-un raport realizat de instituția financiară olandeză Rabobank. Ieftinirea va avea loc pe măsură ce va crește producția, care va determina o scădere a costurilor fixe medii per vehicul. Iar dacă producătorii transferă această reducere este posibil ca vehiculele multifuncționale electrice cu baterii să fie cea mai ieftină opțiune începând cu 2026.
Cu toate acestea, potrivit Rabobank, vehiculele multifuncționale electrice cu baterii nu vor atinge un cost total de proprietate (TCO) mai mic decât cele pe combustibili fosili în următorii cinci ani.
Reducerea preconizată a costurilor ar putea fi, însă, compensată de o creștere a prețurilor la materiile prime, de exemplu, în cazul unor tarife mai mari la bateriile importate. Însă, dacă alte piețe realizează economii mai devreme decât producătorii din UE, vehiculele comerciale importate ar putea provoca o reducere mai mare a prețurilor decât cea estimată în raport.
În UE sunt înmatriculate anual doar 7.000 de vehicule MCV și HCV electrice cu baterii. Însă, potrivit BloombergNEF, producătorii de echipamente originale (OEM) trebuie să își mărească cota de vânzări a vehiculelor cu emisii zero la 33% pentru a îndeplini standardele UE privind emisiile de CO2.
Prețurile bateriilor litiu-ion au scăzut cu 20% în 2024 față de 2023, ajungând la o medie de 115 dolari/kWh, potrivit unui studiu BloombergNEF, care se așteaptă ca prețurile să scadă în continuare la 80 USD/kWh până în 2030. Bateriile reprezintă între 15% și 20% din costurile vehiculelor comerciale și o ieftinire a bateriilor cu 30% ar însemna o reducere de preț de doar 6% pentru vehicule și doar dacă OEM-urile ar transfera integral aceste economii.
Chiar dacă bateriile vor continua să se ieftinească, cea mai mare reducere a prețurilor vehiculelor va proveni din economiile realizate în rândul producătorilor de echipamente originale de vehicule, se mai arată în raport.