Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară (ENVI) a Parlamentului European (PE) și-a adoptat poziția cu privire la noile norme Euro 7 privind emisiile poluante din transporturile rutiere propuse de Comisia Europeană în noiembrie 2022.
Decizia ENVI este aliniată cu abordarea generală la care a ajuns Consiliul UE cu privire la acest dosar la sfârșitul lunii septembrie, păstrând limitele de emisie și condițiile de testare existente pentru vehiculele ușoare, cu stabilirea unor valori limită mai stricte pentru vehiculele grele și cu ajustarea minimă a condițiilor de testare pentru vehicule grele.
Eurodeputații au fost de acord cu nivelurile propuse de Comisie pentru emisiile poluante (cum ar fi oxizi de azot, particule, monoxid de carbon și amoniac) pentru autoturisme și propun o defalcare suplimentară a emisiilor în trei categorii pentru vehiculele utilitare ușoare, în funcție de greutatea acestora. Textul adoptat propune limite mai stricte pentru emisiile de eșapament ale autobuzelor și vehiculelor grele, inclusiv niveluri stabilite pentru emisiile din timpul conducerii. Au fost incluse termene de aplicare specifice pentru diferite prevederi Euro 7 legate de data intrării în vigoare a tuturor actelor legislative secundare prevăzute și anume - după 36 de luni pentru vehiculele ușoare și după 60 de luni pentru vehiculele grele.
Astfel, Eurodeputații au adoptat un plan mai realist și au decis să păstreze în mare măsură protocoalele Euro 6/VI. Reglementările în vigoare în prezent (Euro 6/VI) s-ar aplica:
- până la 1 iulie 2030 pentru autoturisme și camionete
- până la 1 iulie 2031 pentru autobuze și camioane (comparativ cu 2025 și, respectiv, 2027, așa cum este propus de Comisie).
Elemente noi incluse în Euro 7
Propunerea Euro 7 urmărește instituirea unor norme mai adecvate în ceea ce privește emisiile, dar și alte elemente poluante, abordând totodată și alte aspecte, cum ar fi abraziunea pneurilor și durata de viață a bateriilor. Propunerea a fost prezentată de Comisie la 10 noiembrie 2022 și reunește într-un singur act juridic obiectivele în materie de emisii pentru autovehiculele ușoare și grele care, până în prezent, erau tratate separat în două regulamente distincte: Regulamentul (CE) nr. 715/2007 pentru autoturisme și camionete și Regulamentul (CE) nr. 595/2009 pentru autobuze, camioane și alte vehicule grele. Regulamentul Euro 7 face parte din Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă din 2020 și din Planul de acțiune privind reducerea la zero a poluării din 2021 ale Comisiei.
Euro 7 stabilește valori-limită pentru alte emisii decât cele de gaze de eșapament, cum ar fi particulele provenite de la frâne și de la pneuri. Regulamentul prevede, de asemenea, utilizarea unor tehnologii avansate și a unor instrumente de monitorizare a emisiilor.
Poziția industriei transporturilor rutiere - IRU
Industria transporturilor rutiere salută votul Comisiei ENVI a Parlamentului European în sprijinul abordării pragmatice solicitate de industrie privind noile norme Euro 7, asigurând un echilibru între performanța de mediu și costul modernizării tehnologiilor.
Industria transporturilor rutiere susține o abordare neutră din punct de vedere al tehnologiei vehiculelor grele, care să contribuie la reducerea emisiilor poluante și la creșterea sustenabilității componentelor pentru toate tehnologiile vehiculelor.
Îmbunătățirea performanței de mediu atât prin utilizarea vehiculelor cu emisii zero, cât și a tehnologiei motoarelor cu ardere internă sunt ambele importante, iar aceasta din urmă va continua să joace un rol în deceniile următoare.
În ceea ce privește partajarea datelor în interiorul vehiculului, acest lucru poate conduce la probleme legate de dezavantaje competitive și securitate cibernetică. Chiar dacă sunt transmise anonim, datele pot fi folosite în scopuri analitice, cu condiția ca entitatea care utilizează datele să aibă capacitatea și instrumentele de analiză, ceea ce este de obicei cazul companiilor mai mari. Cu toate acestea, majoritatea operatorilor de transport sunt întreprinderi mici și mijlocii și ar putea fi puși într-un dezavantaj competitiv. Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU consideră că acest aspect poate fi abordat și înainte de votul din plenul Parlamentului European.
Plenul Parlamentului European urmează să voteze legea în noiembrie 2023.