Liderii transporturilor rutiere din întreaga UE și membrii noului Parlament European s-au reunit săptămâna trecută pentru o dezbatere pe tema priorităților majore ale acestui sector pentru actuala perioadă legislativă.
Dezbaterea organizată de IRU (Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere), desfășurată la Parlamentul European din Bruxelles, a avut 32 de vorbitori alături de 250 de figuri-cheie din industrie și membri ai Parlamentului European. Unsprezece Eurodeputați din patru grupuri politice și 21 de lideri din industrie au avut un schimb de opinii asupra viitorului transportului rutier în UE.
În centrul dezbaterii a fost Manifestul IRU pentru UE, care stabilește acțiunile politice pentru perioada legislativă 2024-2029. Acesta abordează cele mai presante provocări ale industriei – de la lipsa de șoferi la decarbonizare și datele vehiculelor – pentru a asigura că transportul rutier poate continua să deservească economiile și comunitățile UE.
Președintele IRU și directorul UE al IRU, alături de doi eurodeputați care au găzduit evenimentul, au deschis dezbaterea cu discursuri introductive.
Președintele IRU, Radu Dinescu, a declarat: „Astăzi este o zi importantă pentru transportul rutier și pentru UE. Manifestul nostru evidențiază cum pot eurodeputații să sprijine industria noastră pentru a deservi mai bine Uniunea Europeană. Sunt încrezător că vom continua să consolidăm relația noastră de lungă durată cu instituțiile UE.”
Directorul IRU pentru UE, Raluca Marian, a spus: „Suntem aici astăzi pentru a dezbate viitorul unuia dintre cele mai critice sectoare ale UE: transportul rutier. Mai mult ca niciodată, avem nevoie de sprijin din partea factorilor de decizie politică pentru a susține economia UE în timp ce avansăm către un viitor mai verde.”
Vicepreședintele Parlamentului European, Roberts Zile, a afirmat: „Credem în reducerea birocrației. Trebuie să simplificăm și să armonizăm procedurile în UE.”
Președintele Comisiei pentru Transport și Turism, Elissavet Vozemberg-Vrionidi, a spus: „Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu IRU și cu industria pentru a crește recrutarea de șoferi și pentru a îmbunătăți reziliența sectorului, pentru a atinge obiectivele noastre climatice cruciale și pentru a continua digitalizarea.”
După aceste remarci de deschidere, discuțiile au urmat structura Manifestului IRU pentru UE: oameni, mediu și prosperitate.
Oameni
În condițiile în care lipsa de șoferi este de așteptat să se agraveze, această sesiune a explorat soluții pentru a îmbunătăți accesul la profesie, în special pentru generațiile tinere și femei.
Eurodeputatul Membru al Comisiei pentru Transport și Turism, Jan-Christoph Oetjen, care a găzduit evenimentul, a declarat: „Abordarea lipsei de șoferi este esențială pentru a asigura competitivitatea, bunăstarea economiei UE și toate locurile de muncă associate cu aceasta.”
Eurodeputata Membră a Comisiei pentru Ocuparea Forței de Muncă și Afaceri Sociale, Elena Donazzan, a spus: „Formarea este fundamentul oricărei profesii tehnice, cum ar fi transportul rutier. Trebuie să îmbunătățim legislația actuală pentru a actualiza și digitaliza regulile și curriculumul de formare a șoferilor pentru a asigura siguranța rutieră.”
Eurodeputatul membru al Comisiei pentru Transport și Turism, Kosma Złotowski, a afirmat: „Recunosc pe deplin dificultățile cu care se confruntă operatorii de transport și șoferii din întreaga Europă. Este esențial ca industria și factorii de decizie politică să colaboreze strâns pentru a aborda aceste probleme și pentru a îmbunătăți condițiile pentru toți din acest sector.”
Eurodeputatul membru al Comisiei pentru Dezvoltare Regională, Andrey Novakov, a declarat: „Nu contează baza politică sau partidele din care facem parte; transportul este esențial pentru toți. Sprijinirea oportunităților pentru tineri de a se pregăti și a se alătura sectorului este crucială.”
Alți intervenienți privind modul de îmbunătățire a formării și a condițiilor de muncă pentru șoferi au fost Paul Jackman (membru IRU, IRHA), Luc Peeters (Ninatrans, companie de transport), Elisabeth Post (membru IRU, Transport en Logistiek Nederland) și Vincenzo Loria (membru IRU, TN Torello).
Mediu
Dezbaterea s-a mutat apoi asupra provocărilor de mediu cu care se confruntă sectorul, în special asupra modului de a echilibra sustenabilitatea cu creșterea economică.
Necesitatea unor standarde mai realiste de CO₂ pentru vehiculele grele și dezvoltarea unei infrastructuri solide de încărcare la nivelul UE pentru transportul cu emisii zero au fost, de asemenea, teme centrale.
Eurodeputata membră a Comisiei pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranța Alimentară, Ana Vasconcelos, a spus: „Este un drum lung înainte pentru decarbonizarea transportului rutier. Parlamentul European trebuie să continue să asculte sectorul pentru a permite o tranziție de succes.”
Eurodeputatul membru al Comisiei pentru Industrie, Cercetare și Energie, Ondrej Krutilek, a afirmat: „Avem nevoie de concurență între diferite tehnologii. Revizuirea standardelor CO₂ ar trebui să vină mai devreme pentru a determina cea mai realistă cale de decarbonizare.”
Alți vorbitori care au participat la dezbaterea despre decarbonizare au fost Chris Vanhoegaerden (membru IRU, UPS), Benny Smets (Ninatrans, companie de transport), Nathalie Poissionier (membru IRU, FBAA), Elise Ekström (membru IRU, Confederația Suedeză a Întreprinderilor de Transport) și Michael Nielsen (membru IRU, Dansk PersonTransport).
Prosperitate
Ultima sesiune s-a concentrat pe necesitatea de a adopta tehnologiile digitale pentru a crește eficiența în transportul rutier.
Printre vorbitori s-au numărat vicepreședintele IRU și președintele Consiliului pentru Transportul de Pasageri, Patrick Westelinck, Joanna Popiolek (membru IRU, ZMPD), Adrian-George Axinia (Eurodeputat, România), Torsten Laksafoss Holbek (Asociația Nordică de Logistică), Asger Christensen (deputat european, Danemarca), Andreas Zink (membru IRU, LKW Walter) și Daniel Attard (deputat european, Malta). Vom publica un articol separat cu intervențiile vorbitorilor.
În final, IRU a concluzionat: „Acum începe munca.”
Solicitările sectorului transportului rutier pentru perioada legislativă 2024-2029 sunt prezentate în Manifestul IRU pentru UE, mai multe informații aici.