Potrivit Studiului UNTRR Piața transporturilor rutiere 2018-2030, sunt aproape 222.000 vehicule autorizate pentru transportul rutier de mărfuri(2023), din care aproape 36.000 vehicule comerciale mici (2,5-3,5 tone).
Majoritatea vehiculelor autorizate sunt pentru mărfuri generale, respectiv 179.000 vehicule reprezentând 81% din total vehicule.
De altfel, acesta este singurul segment în creștere din ultimii 5 ani, celelalte categorii având scăderi semnificative.
Aproape un sfert din total vehicule au mai puțin de 5 ani vechime din total vehicule autorizate.
Din cele 145.600 camioane mari, inclusiv autotractoare (16 to) peste 55% au mai puțin de 10 ani
vechime, iar 23% sunt mai noi de 5 ani.
La nivel regional, cele mai multe vehicule autorizate pentru transportul rutier de marfă sunt în București, 21.800 vehicule (9,4% din total, urmat de Argeș cu 14.433 vehicule (6,2% din total), Bihor cu 12.675 vehicule (5,4%), Cluj cu 11.199 vehicule (4,8%) și Suceava cu 10.241 vehicule (4,4%). Aceste județe concentrează 30% din total.
Cum se împart firmele de transport după mărimea parcului?
Potrivit Studiului UNTRR, doar 155 operatori de transport rutier de marfă, reprezentând 0,3% din total, aveau autorizate peste 100 vehicule, adică 13,7% din total (2023).
Cei mai mulți operatori, 39.500 entități, reprezentând 82,2% din total, operau mai puțin de 5 vehicule, în medie.
Conform ARR, aprox 67% din vehiculele autorizate pentru transport de marfă erau în proprietatea operatorilor, restul fiind în leasing sau închiriate.
Care este vehimea flotelor de camioane operate la nivel european?
La nivelul anului 2021, ultimele date disponibile la nivel european, ponderea vehiculelor cu vârsta mai mică de 5 ani din România este de 11%, printre cele mai mici din UE. Aceasta se datorează numărului mare de firme foarte mici din România, acestea având resurse financiare scăzute și putere de negociere mică în raport cu producătorii de camioane.
Tot în 2021, România ocupa locul 4 la nivelul UE în privința copiilor conforme pentru vehicule de transport marfă de peste 3,5 tone, cu 153.000 copii, și locul 5 în privința înmatriculărilor definitive de astfel de vehicule.
În 2022, din punct de vedere al traficului de mărfuri cu autovehicule mai noi de 5 ani cele mai bune performanțe sunt în țările dezvoltate: Germania, Franța, Austria, Cehia, Belgia, Țările de Jos dar și Lituania.
Pentru o analiză detaliată a structurii pieței transporturilor rutiere de mărfuri, consultați cel mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 disponibil gratuit aici: www.piata-transporturilor.ro