Deficitul cronic de șoferi de camion rămâne una dintre cele mai mari provocări pentru transportul rutier la nivel global, afectând grav eficiența operatorilor din logistică și marfă. În cadrul Congresului ALACAT 2025, desfășurat recent la Madrid, IRU a subliniat că soluția sustenabilă pentru această criză constă în creșterea nivelului de profesionalizare a meseriei de șofer profesionist.
Potrivit datelor IRU, în prezent există 3,6 milioane de posturi vacante pentru șoferi de camion în 36 de țări. Mai mult, până la 70% dintre companiile de transport raportează dificultăți severe sau foarte severe în recrutarea de personal calificat.
Tendințele demografice accentuează gravitatea situației: doar 6,5% dintre șoferii activi au sub 25 de ani, în timp ce 31,6% au peste 55 de ani. În următorii cinci ani, alți 3,4 milioane de șoferi urmează să iasă la pensie, ceea ce va adânci și mai mult deficitul deja existent.
Printre soluțiile propuse se numără:
– Programe de instruire calificate și continue
– Campanii de promovare a meseriei în rândul tinerilor
– Sprijin financiar pentru obținerea permiselor și certificatelor
– Promovarea modelelor feminine și măsuri de sprijin, cum ar fi protecția maternității și parcările sigure
UNTRR susține poziția IRU privind profesionalizarea industriei de transport rutier. România se confruntă cu aceleași provocări demografice și de imagine a profesiei. Este esențial ca politicile publice să încurajeze calificarea și retenția de personal prin programe atractive de formare, sprijin pentru tineri și femei, și recunoașterea socială a meseriei de șofer profesionist.