Transportul feroviar dintre Ucraina și Polonia este încetinit din cauza defectării unui scanner fix de la granița dintre cele două state, iar folosirea dispozitivului mobil este mai puțin eficient. Din acest motiv, serviciile vamale din Polonia spun că au fost nevoite să crească numărul de inspecții fizice cu acces deplin la mărfuri, inclusiv în cazul transporturilor care se află doar în tranzit pe teritoriul Poloniei.
Capacitatea frontierei dintre cele două state a scăzut cu 20%, ceea ce a dus la formarea de cozi considerabile ale trenurilor ce vor să iasă cu marfă din Ucraina către Polonia. Situația ar putea reveni la normal abia la sfârșitul lui martie anul viitor, când se prevede instalarea unui nou dispozitiv fix.
Pentru a încerca rezolvarea acestei situații, Camera poloneză de expediții și logistică a cerut Departamentului Vamal de aici să înlocuiască scannerul defect cu unul aflat într-o altă locație sau dotarea punctului de frontieră de la Medyka cu un alt dispozitiv nou mai repede, anul acesta.
În plus, având în vedere că majoritatea mărfurilor în containere este transportată din Ucraina de operatori certificați AEO și se află în tranzit prin Polonia către alte state sau către porturi maritime, aceasta a solicitat suspendarea sau limitarea controalelor pentru aceste mărfuri sau, eventual, transferul controalelor vamale la porturile maritime.
Cum transportatorul național ucrainean preconizează că transportul feroviar și intermodal dintre Ucraina și UE va cunoaște o creștere semnificativă, organizarea acestora prin România și Ungaria este tratată cu prioritate.
Volumul mediu zilnic de transport feroviar de cereale din Ucraina către țara noastră a fost de 50,9 vagoane luna trecută, cu 2,1 unități mai puține decât în august, potrivit datelor agroportal.ua. Cel dintre Ucraina spre Polonia a fost, în medie, de 53,4 vagoane pe zi, cu 3,1 mai multe decât luna precedentă.