Pentru a sprijini tranziția Europei către transporturi mai verzi și pentru a atinge obiectivele UE de realizare a neutralității climatice, Consiliul și-a adoptat poziția comună (abordarea generală) cu privire la noile norme de contabilizare a emisiilor de gaze cu efect de seră(GES) generate de serviciile de transport.
Industria transporturilor rutiere salută acordul Consiliului cu privire la o abordare de la sursă la roată (well to wheel) pentru contorizarea emisiilor în sectorul transporturilor. O problemă majoră semnalată de IRU, organizația globală a transporturilor rutiere, este neclaritatea cu privire la modul de tratare a subcontractării, o practică obișnuită în transportul rutier, precum și cât de multă birocrație și costuri vor aduce noile calcule operatorilor de transport.
Propunerea UE privind contabilizarea emisiilor CountEmissions a fost prezentată de Comisia Europeană la începutul acestui an, ca parte a „Pachetului privind înverzirea transportului de marfă”. Noul regulament urmărește să implementeze un cadru comun al UE pentru calcularea și raportarea emisiilor de GES provenite din serviciile de transport de pasageri și mărfuri.
Într-o notă pozitivă, Consiliul UE a susținut abordarea Comisiei și a aliniat propunerea UE CountEmissions UE cu standardul ISO 14083. Standardul ISO este deja în uz și oferă o metodologie pentru calcularea și raportarea emisiilor de GES folosind o abordare „sursă la roată”.
O mare noutate în comparație cu propunerea Comisiei Europene este că abordarea Consiliului prevede ca marii operatori de transport să fie obligați să își calculeze emisiile pentru operațiunile interne pe baza datelor primare generate de flotele și operațiunile lor reale. Acest lucru nu este nici bun, nici rău în sine, consideră Directorul Advocacy UE al IRU, Raluca Marian deoarece marile corporații trebuie să își raporteze emisiile în conformitate cu Directiva UE de raportare a sustenabilității corporative (CSRD). Nu este clar însă în abordarea Consiliului ce reprezintă o întreprindere mare, fiind necesară o referire la definițiile utilizate în CSRD.
Consiliul obligă, de asemenea, Comisia Europeană să furnizeze un instrument online pentru calcularea emisiilor de GES.
Una dintre problemele majore care creează incertitudine pentru sector este tratamentul subcontractanților. Întrucât o mare parte a pieței transportului rutier este caracterizată de subcontractare, este important să se clarifice faptul că unei companii mari care își bazează raportarea pe date primare i se permite să utilizeze date implicite (secundare) pentru micii subcontractanți. În cele mai multe cazuri, micii subcontractanți sunt microîntreprinderi (operand unul până la cinci vehicule), care nu dețin expertiza sau instrumentele necesare pentru a colecta date, precum și pentru a calcula și raporta emisiile lor de GES.
Un alt aspect major se referă la verificarea datelor de ieșire, un element suplimentar care nu a fost luat în considerare în mod corespunzător. Odată ce operatorii și-au calculat emisiile de GES, acestea vor trebui verificate de un organism de evaluare a conformității pentru a se asigura că îndeplinește cerințele. Deși Comisia intenționează să adopte norme specifice pentru procedura de verificare într-o etapă ulterioară, domeniul de aplicare ar trebui deja clarificat în propunere. Textul actual este destul de confuz cu privire la rolul organismelor de evaluare a conformității. Există milioane de operațiuni de transport în fiecare zi și presupunem că nimeni nu dorește o ștampilă care să ateste că emisiile au fost numărate exact în fiecare caz, însă acest lucru nu este clar în lege – a semnalat IRU.
Modificări aduse de Consiliu la propunerea CE:
- prevenirea duplicării normelor privind contabilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul mai multor acte legislative ale UE
- facilitarea punerii în aplicare a regulamentului de către IMM-uri
- crearea unor baze de date cuprinzătoare și precise conținând valorile implicite pentru intensitatea emisiilor și factorii de emisie
- permiterea aplicării de către statele membre a unor norme mai stricte în cazul operațiunilor de transport intern, cu excepția celor efectuate de IMM-uri.
Etapele următoare
În urma adoptării mandatului de negociere al Consiliului (abordarea generală), viitoarea președinție va putea iniția discuții cu Parlamentul European („triloguri”) de îndată ce acesta din urmă convine asupra poziției sale. Poziția Parlamentului European este așteptată în aprilie 2024.