Parlamentul European a avansat propunerea CountEmissionsEU, deschizând calea negocierilor trilog și recunoscând nevoile transportului rutier, în special ale IMM-urilor.
Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU salută votul comun al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) și al Comisiei pentru transport și turism (TRAN) din cadrul Parlamentului European, care permite inițierea negocierilor trilog pentru propunerea CountEmissionsEU. Această decizie reprezintă un pas crucial spre stabilirea unui cadru comun pentru monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) în transportul de pasageri și mărfuri în UE.
Sectorul transportului rutier are nevoie de instrumente solide pentru a sprijini eficient decarbonizarea. În acest context, IRU consideră că instrumentul CountEmissionsEU este un pas important înainte, deoarece poate armoniza raportarea și introduce coerență, luând în considerare o abordare echitabilă și mult așteptată, de tipul „well-to-wheel”(de la sursă la roată).
Astfel, PE recunoaște realitățile IMM-urilor și a specificului transportului rutier, care se bazează semnificativ pe subcontractare. Este vital ca această reglementare să sprijine și parcursul lor către un viitor mai verde.
Un instrument esențial pentru decarbonizare
Prezentată de Comisia Europeană ca parte a „Pachetului Verde pentru Transportul de Mărfuri”, propunerea CountEmissionsEU își propune să ajute industria transporturilor să colecteze date precise și comparabile despre emisii și să le folosească pentru a avansa decarbonizarea operațiunilor. Prin alinierea la standardul ISO 14083, reglementarea va spori transparența și va sprijini eforturile sectorului de a măsura progresul în decarbonizare.
Voturile comisiilor ENVI și TRAN au deschis calea negocierilor trilog între Parlamentul European, Comisie și Consiliul UE, care și-a adoptat poziția cu privire la propunere în decembrie 2023.
Sprijinirea IMM-urilor din transportul rutier
Industria transporturilor rutiere apreciază recunoașterea, de către Parlamentul European a caracteristicilor unice ale sectorului comercial de transport rutier, în special a provocărilor cu care se confruntă IMM-urile. În UE, majoritatea operatorilor de transport rutier sunt IMM-uri: 89% dintre operatorii de camioane, 82% dintre cei de autobuze și autocare și 99% dintre cei de taxiuri au mai puțin de zece angajați.
Parlamentul European a introdus clarificări importante în propunerea CountEmmissionsEU, inclusiv:
- Permiterea IMM-urilor subcontractate să utilizeze date secundare pentru raportare
- Exceptarea IMM-urilor de la cerințele de verificare a datelor
- Stabilirea unor termene clare pentru crearea bazelor de date UE necesare implementării
Privind spre viitor
Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU face apel la legiuitori să se asigure că reglementarea este practică, ușor accesibilă și benefică pentru toți actorii din industrie. Cadrul UE pentru monitorizarea și raportarea emisiilor GES în transport trebuie să fie clar și să asigure niveluri ridicate de armonizare în întreaga UE.
Mai mult, prin abordarea nevoilor IMM-urilor, reglementarea poate genera progrese semnificative în decarbonizare, reducând în același timp sarcinile administrative pentru operatorii mai mici.