Plenul Parlamentului European - PE a aprobat raportul privind stabilirea unor reguli europene de calculare a emisiilor - CountEmissions EU, asigurând cadrul pragmatic de raportare solicitat de industria transporturilor rutiere. Textul adoptat adaugă claritate cu privire la pașii pe care companiile de transport rutier trebuie să îi urmeze pentru a-și raporta emisiile de gaze cu efect de seră (GES).
Raportul CountEmissions UE adoptat de PE a fost pregătit de comitetele sale de mediu și transport. Votul PE confirmă faptul că numai companiile care raportează deja sau sunt obligate din punct de vedere legal ar trebui să respecte prevederile prevăzute în regulament.
Industria transporturilor rutiere salută în mod deosebit claritatea suplimentară și ajustările practice prevăzute în textul adoptat, care vizează simplificarea obligațiilor de raportare ale întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) și promovarea unei aplicări echitabile și uniforme a regulamentului în toate modurile de transport.
Principalele aspecte din poziția Parlamentului European includ:
- Recunoașterea specificului industriei: Textul adoptat permite IMM-urilor subcontractate de companii mai mari să utilizeze date secundare în scopuri de raportare.
- Flexibilitate pentru IMM: IMM-urile rămân scutite de cerința de verificare a datelor pe care le generează, reducându-le semnificativ încărcătura administrativă.
- Verificare și claritate: Companiile care intră în domeniul de aplicare al regulamentului vor fi supuse unei verificări anuale a datelor lor de ieșire, oferindu-le claritate privind cerințele de conformitate.
Parlamentul European a clarificat anumite aspecte ale propunerii, de exemplu, stabilind termene-limită concrete pentru înființarea bazelor de date UE necesare pentru îndeplinirea condiției de utilizare a datelor secundare.
Un alt element pozitiv este posibilitatea companiilor de transport de a se referi la alte baze de date până când vor fi disponibile baza de date centrală UE cu valorile implicite pentru intensitatea emisiilor de GES și baza de date centrală a UE cu factorii de GES impliciți.
Important, PE a urmat Consiliul UE în confirmarea standardului ISO 14083 ca metodologie de referință. Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU este în favoarea unei abordări pe ciclu de viață complet, deoarece este mai cuprinzătoare decât metodologia well-to-wheel (sursă-roată). Totuși, în contextul de reglementare european al CountEmissions și având în vedere complexitatea acestuia, IRU consideră că această abordare ar trebui luată în considerare doar într-o etapă ulterioară și numai dacă acest lucru se face în paralel cu standardul ISO.
Deschiderea negocierilor trilog va avea loc în toamnă, anticipându-se un parcurs rapid către finalizarea cadrului UE de calculare a emisiilor de gaze cu efect de seră – CountEmissions.