UNTRR a participat alături de Confederația Patronală Concordia la evenimentul „Costul Neaderării la Schengen pentru România și Bulgaria”, organizat de Comitetul Economic și Social European, alături de Bulgarian Industrial Association pe 24 septembrie 2024 la Sofia - Bulgaria.
Discuțiile panel au abordat dimensiunea europeană a problemei neaderării la Schengen pentru România și Bulgaria, având ca invitați reprezentanți ai autorităților europene și naționale din România, Bulgaria și Ungaria, alături de reprezentanți ai industriei din aceste țări.
Domnul Romeo Medan, vicepreședinte UNTRR a participat activ la dezbaterile Conferinței, semnalând faptul că aderarea României la Schengen cu frontierele terestre este o prioritate pentru industria transporturilor rutiere din România.
„România a făcut eforturi extraordinare pentru a îndeplini toate condițiile de aderare la Schengen.De 13 ani așteptăm să fim parte a spațiului Schengen, după ce în 2011 instituțiile europene s-au pus de acord că România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. În tot acest timp, pierderile au fost imense." a spus Vicepreședintele UNTRR.
Din 2012 până în 2023, sectorul transporturilor rutiere din România a pierdut aproximativ 19,1 miliarde de euro din cauza timpilor extrem de mari de așteptare la frontiere interne UE ale României cu Bulgaria și Ungaria. La frontiera României cu Bulgaria, timpii de așteptare pentru transportatorii români sunt de 20-30 de ore uzual și pot ajunge chiar până la 3 zile de așteptare. Aceste întârzieri nu doar că afectează industria, ci penalizează întreaga economie a României.
Conform celui mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 - deși România este doar a 12-a economie din Uniunea Europeană, suntem pe locul 3 la operațiunile de transport rutier internațional intracomunitar (crosstrade și cabotaj). Acest lucru arată clar performanța industriei transporturilor rutiere din România la nivel european. Cu toate acestea, lipsa aderării la Schengen cu frontierele terestre este o mare provocare.
"Dincolo de costurile economice ale neadmiterii țărilor noastre în spațiul Schengen, cred că este și o chestiune de principiu. Țările noastre au depus eforturi semnificative și au plătit un preț imens pentru a îndeplini cerințele de aderare la UE și la Schengen. Am sacrificat sectoare industriale întregi și am închis fabrici, ducând la consecințe sociale grave și drame umane. Modificarea regulilor în timpul jocului și adăugarea altora noi este complet nedreaptă, lipsită de principii și nu contribuie la coeziunea UE." a precizat domnul Romeo Medan, Vicepreședinte UNTRR.
De asemenea, UNTRR a semnalat numeroasele probleme întâmpinate de transportatorii rutieri români în Bulgaria. Vicepreședintele UNTRR a arătat că este timpul ca toate aceste bariere la frontierele dintre România și Bulgaria să fie eliminate, pentru buna funcționare a pieței unice de transport rutier din UE: "Ne dorim admiterea în Spațiul Schengen cu frontierele terestre cat mai curând posibil, pentru a elimina timpii extrem de mari de așteptare și blocajele camioanelor și șoferilor profesioniști la frontierele interne UE dintre țările noastre. Aderarea la Schengen cu frontierele terestre va aduce un impact economic pozitiv semnificativ pentru industria transporturilor rutiere și va îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor profesioniști."