Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută măsura luată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii de a aplica prevederile Convenția CMR la transporturile naționale, măsură aplicată prin Ordonanța 3 din 2024.
Prin Ordonanța 3 din 2024 s-a abrogat art. 77 (2) din Ordonanța 27/2011, prin care la transportul național de marfă se aplică Convenția CMR însă despăgubirile erau plafonate la 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă.
Pentru a evita orice interpretare eronată, considerăm necesară îndreptarea erorii materiale prin care s-a omis abrogarea excepției și din articolul 77(1) al Ordonanței 27/2011 ”cu excepția celor prevăzute la art. 23 pct. 3”.
Art. 77
(1)Dispoziţiile art. 1 pct. 2 şi 3, precum şi ale art. 2-30 şi 32-41, cu excepţia celor prevăzute la art. 23 pct. 3, din Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), semnată la Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr. 451/1972, denumită în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile transporturilor rutiere naţionale contra cost de mărfuri.
(2)În transportul rutier naţional, prevederile art. 23 pct. 3 din Convenţia CMR vor avea următorul cuprins: "Totuşi, cuantumul despăgubirilor nu poate depăşi echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă."
Având în vedere acest aspect vă rugăm să dispuneți modificarea articolului 77, punctul 1 după cum urmează:
„Art. 77, (1)Dispoziţiile art. 1 pct. 2 şi 3, precum şi ale art. 2-30 şi 32-41 din Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), semnată la Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr. 451/1972, denumită în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile transporturilor rutiere naţionale contra cost de mărfuri.”
Această modificare este necesară pentru aplicarea corectă și uniformă a Convenției CMR care specifică la art. 23, pct. 3 ” Totuși, despăgubirea nu poate depăși 8,33unități de cont pe kg de greutate brută lipsă.”
În acest context, UNTRR solicită inițierea urgentă a unei alte Ordonanțe prin care să se modifice și punctul 1 al art. 77 pentru o aplicare fără posibilitatea unor interpretări eronate.
În Minuta ședinței din 16 ianuarie 2024, agreată de dl. Sorin Grindeanu- Ministrul Transporturilor, la pagina 5, punctul 5 este specificat ”MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR conform convenției CMR. Termen 10 zile. Aici pentru Minută
Pentru adresa UNTRR depusă la Ministerul Transporturilor: aici