În 9 octombrie 2024, Autoritatea Europeană a Muncii, în coordonare cu Comisia Europeană și în strânsă colaborare cu Confederația Organizațiilor de Control în Transportul Rutier (CORTE), a organizat o sesiune online de informare cu privire la legislația socială în transportul rutier, cu un accent special pe inspecțiile rutiere și problematica operatorilor de transport rutier internațional și șoferilor din România, Bulgaria, Grecia, Cipru, Slovenia și Croația.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR a sprijinit participarea transportatorii rutieri români la sesiunea online organizată de Autoritatea Europeană a Muncii - ELA pentru informarea operatorilor de transportul rutier internațional privind controlul legislației sociale introduse prin Pachetul Mobilitate 1. De asemenea, UNTRR a participat alături de IRU la discuțiile panel cu ELA și reprezentanții autorităților de control.
Principalele subiecte discutate:
- Întoarcerea șoferului și impactul pe care l-ar putea avea asupra controlului firmelor decizia Curții de Justiție a UE în ceea ce privește sublinierea faptului că este alegerea șoferului să se întoarcă.
- Întoarcerea vehiculului: anularea de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, la începutul lui octombrie a.c, a obligației de întoarcere a vehiculului - în special, ce se va întâmpla cu amenzile deja impuse în unele state membre pentru nerespectarea acestei obligații, acum anulată. UNTRR a solicitat anularea amenzilor aplicate pentru neîntoarcerea camioanelor acasă
- Interdicția de a lua repausul săptămânal normal în cabină, amenzile și controalele discriminatorii din Franța și lipsa facilităților de parcare și cazare.
- Calcularea remunerației în cadrul detașării șoferilor. UNTRR a solicitat introducerea unui calculator oficial/ghiduri pentru calcularea remunerației pentru șoferii detașați. Alte probleme semnalate: aplicarea reglementărilor de detașare pentru șoferii independenți, detașarea șoferilor din afara UE.
- Tahograful inteligent 2: UNTRR a semnalat erorile apărute și provocările legate de termenele stricte de retro-echipare. Alte probleme ridicate: înregistrarea în tahograf a timpului de călătorie al unui șofer de camion din România pentru a prelua și conduce camionul său.
Sesiuni ELA de formare a ofițerilor de control la nivel european
Aproape 800 de ofițeri de control, din toate cele 30 de țări UE/SEE, au participat la sesiuni de formare organizate de ELA în 2024.
Scopul cursurilor a fost de a îmbunătăți aplicarea legislației sociale în domeniul transportului rutier. Sesiunile, organizate de ELA în colaborare cu CORTE și Comisia Europeană, s-au concentrat pe inspecțiile rutiere, în special pe timpul de conducere, perioadele de odihnă și regulile de detașare a șoferilor.
Cele cinci sesiuni hibride au avut loc în Polonia, Lituania, Belgia, Italia și Cipru. Statele membre au fost grupate în funcție de proximitatea geografică, permițând formarea direcționată și schimbul de bune practici între țările vecine.
Inițiativa a urmărit să îmbunătățească înțelegerea comună și consecvența punerii în aplicare a prevederilor Pachetului de mobilitate I. Participanții au avut, de asemenea, acces la materiale de orientare, inclusiv întrebări și răspunsuri de la Comisia Europeană și documentele de îndrumare privind aplicarea TRACE2 ale CORTE.
Pentru mai multe informații: [email protected]