În cadrul reuniunii sale din 04.12.2023, Consiliul UE a ajuns la un acord istoric asupra recunoașterii regulilor specifice privind timpii de conducere și odihnă pentru șoferii de autocare turistice.
Miniștrii transporturilor din UE au aprobat abordarea generală a Consiliului UE cu privire la un dosar legislativ cheie pentru transportatorii rutieri de persoane: regulile de conducere și de odihnă pentru șoferii autocarelor turistice, definind poziția Consiliului înaintea viitoarelor negocieri cu Parlamentul European.
Reamintim că negocierile privind Pachetul mobilitate 1 au dus la o înțelegere de ultimă oră în rândul legiuitorilor europeni, care s-au concentrat în principal pe transportul de mărfuri, dar care se aplică și șoferilor de autocare fără a ține cont de specificul diferit al serviciilor de transport rutier ocazional de persoane.
Încă de la început, industria transporturilor rutiere a salutat propunerea Comisiei Europene de a stabili reguli specifice pentru turismul cu autocarul, care este un pas în direcția corectă de care vor beneficia șoferii, pasagerii și operatorii de transporturi turistice cu autocarul. UNTRR a semnalat faptul că turismul cu autocarul diferă semnificativ de alte activități de transport, atât în ceea ce privește modelele operaționale, cât și în ceea ce privește modelele de conducere. Șoferii de autocare operează transporturile rutiere de persoane urmând un "ritm turistic", ceea ce înseamnă că există mai multe pauze pentru turiști și mai multe opriri de-a lungul traseului. În general, șoferii de autocar petrec mai puțin timp conducând decât alți șoferi profesioniști. Conform datelor furnizate de membrii UNTRR, un șofer de autocar conduce zilnic mai puțin de 8 ore, iar conform datelor centralizate ale industriei transportului de pasageri, timpul zilnic mediu de conducere al unui șofer de autocar în timpul unei călătorii turistice tipice este în jur 4,5 -5 h pe zi.
Abordarea generală a Consiliului a menținut în mare măsură propunerea Comisiei. Cele mai importante prevederi pentru șoferii de autocare turistice sunt:
- Împărțirea pauzei de 45 de minute în pauze mai scurte de cel puțin 15 minute, în funcție de durata timpului zilnic de conducere,
- Prelungirea timpului de serviciu cu o oră o dată sau de două ori, în funcție de durata călătoriei, cu compensație integrală, și
- Conducerea 12 zile consecutive în călătoriile naționale, recuperând odihna săptămânală neefectuată după călătorie, ceea ce este deja posibil pentru călătoriile internaționale.
Industria transporturilor rutiere salută acordul președinției spaniole în cadrul Consiliului UE, care deschide calea pentru o negociere trilog rapidă între instituțiile europene, ținând cont de votul pozitiv din Comisia pentru Transport a Parlamentului cu privire la dosar luna trecută, mai multe informații aici.
IRU – organizația globală a transporturilor rutiere consideră că recunoașterea modului specific în care lucrează șoferii de autocare turistice, permițându-le să-și adapteze timpul de conducere și pauzele la modelele specifice ale industriei lor, va îmbunătăți siguranța și condițiile de muncă, sporind atractivitatea profesiei pentru acest mod de transport ecologic.
Pașii următori
În urma adoptării mandatului de negociere al Consiliului (abordare generală), viitoarea președinție (Belgia) poate începe discuții cu Parlamentul European („triloguri”) cu privire la acest dosar cheie pentru transportatorii rutieri de persoane.